top of page
111.jpg

Togselskapet Rovos opererer i sørlige Afrika, og tilbyr en av de mest luksuriøse togreisene i verden. Foto: Rovos Rail

Mangfoldig togtilbud - ingen koordinering av togruter på verdensbasis på samme vis som flyruter

Tema

Å finne internasjonale flyreiser er mye enklere enn togreiser, men noen nettsteder kan gi deg en god start når du starter letingen etter tog i ulike deler av verden.

Paul Aage Hegvik

11.desember 2022 - oppdatert

Det er  ingen global innsats for å koordinere togruter på samme måte som flyruter. Internasjonale togreiser er ofte mer fragmenterte og mindre koordinerte enn flyruter på grunn av forskjellige jernbanesystemer, politiske grenser og tekniske utfordringer.

Regionale og nasjonale initiativ

Imidlertid har det vært visse regionale og nasjonale initiativer for å forbedre togreiser og øke samarbeidet mellom land. For eksempel har Den europeiske union (EU) støttet prosjekter som European Rail Traffic Management System (ERTMS) for å harmonisere signalsystemer og forbedre interoperabiliteten mellom togoperatører i Europa. I tillegg har det vært initiativer som Intercity Express Programme i Storbritannia for å forbedre intercity-togtjenester.

Økt samarbeid?

På lengre sikt kan det være muligheter for økt samarbeid mellom land og regioner for å forbedre internasjonale togforbindelser. Prosjekter som Eurasian Land Bridge, som tar sikte på å forbedre jernbaneforbindelsene mellom Europa og Asia, og prosjekter som Silk Road Economic Belt Initiative, som promoterer infrastrukturforbindelser mellom Asia og Europa, kan bidra til å øke samarbeidet og koordineringen av internasjonale togreiser.

Likevel, på grunn av de nevnte utfordringene knyttet til infrastruktur, tidsplaner, prising og politiske forhold, vil det ta tid og ressurser å oppnå en fullstendig global koordinering av togruter.

Ulike årsaker
Selv om jernbanenettverket er utbredt i mange deler av verden, er det ikke så omfattende eller sammenkoblet som flynettverket. Mange land har ikke like godt utviklet jernbanenettverk, eller de har ikke investert i høyhastighetstog som kan konkurrere med flyreiser når det gjelder reisetid.

Dette forklares som noen årsaker til at koordinering av togrutene ikke er gjennomført på samme måte som internasjonale flyruter:

  1. Tid og hastighet: Togreiser tar vanligvis lengre tid enn flyreiser, spesielt på lange distanser. Selv om høyhastighetstog er tilgjengelige i noen regioner, er de ikke alltid tilgjengelige eller praktiske for alle reiseruter.

  2. Frekvens: Flyselskaper tilbyr vanligvis flere daglige avganger og større fleksibilitet når det gjelder reisetidspunkter sammenlignet med tog. Dette gjør det lettere å finne flyruter som passer dine preferanser og tidsplan.

  3. Destinasjoner: Mens fly kan lande på de fleste større flyplasser over hele verden, kan jernbanenettverket være begrenset til bestemte byer og ruter. Dette begrenser tilgjengeligheten av togreiser for noen reiseruter.

  4. Koordinering av tidtabeller: Å koordinere tidtabellene for ulike togoperatører og jernbanenettverk kan være utfordrende, spesielt på internasjonale reiseruter. Dette kan føre til lengre reisetider og ventetider mellom korresponderende tog.

  5. Pris: Mens flyselskaper ofte tilbyr rimelige billetter på grunn av konkurransen og tilgjengeligheten av lavprisselskaper, kan togreiser være dyrere, spesielt på høyhastighetstog eller internasjonale ruter.

Seat 61 er en av de ledende sidene og et godt verktøy å starte med, hvis du planlegger korte eller lange togreiser. Mark Smith fra landsbyen Buckinghamshire i England står bak nettstedet. Siden han dro i gang nettstedet har han blant annet mottatt priser fra Guardian & Observer Travel Awards i 2008, Telegraph Travel Awards i 2012 og en rekke andre.

- Mange mennesker vil kutte sitt karbonavtrykk, noen er  ganske enkelt lei av å fly, et betydelig antall mennesker er redd for å fly eller har medisinsk begrensninger som hindrer dem fra å gjøre det, forklarer han om hensikten med at han startet nettsiden i 2001. I tillegg til han er opptatt av at togreiser er et viktig bidrag i kampen for klimaet,  trekker han fram at en med togreising kommer nærmere destinasjonsstedet.

Smith mener også at informasjonen om alternativer til flyging ofte er vanskelig å finne.

- Reisebransjen er besatt av flyreiser, flyreiser, leiebiler og atter flyreiser, mener han. 

Togreiser i hele verden

Det er flere internasjonale nettsider hvor det er mulig å finne spennende togreiser. Nettstedet Great Rail Journeys er en av sidene hvor du kan finne turer i store deler av verden. Her kan du med avreise fra London kjøpe pakketurer inkludert hotell og aktuelle reiser med fly til startpunktet for togreisen. En 18 dagers tur fra øst til vest  i USA koster eksempelvis 3,895 pund, om lag 47,000 kroner (februar 2022). Vil du til Østen kan du blant annet velge en tur i India med Maharajas' Express prissatt til 5,995 pund, om lag 72,000 kroner (februar) Selskapet tilbyr flere turer til Skandinavia, blant annet en tur på 17 dager som går til Stockholm, Østersund og via Inlandsbanan til Ofotbanen til Narvik, Nordlandsbanen til Stiklestad og Trondheim, Geirangerfjorden, Flåm, Bergen og tilbake til London. Turen inkluderer innkvartering på 4-stjerners hotell, alle måltider og fjordcruise. Prisen er 3,295 pund, om lag 40,00 kroner (februar 2022).  

Togreise for 747.000 kroner kroner?

Blant de dyreste togreisene som Great Rail Journeys tilbyr er en 22 deres tur i det sørlige Afrika til 14,995 pund, om lag 180.000 kroner. Her starter turen i Dar Es Salaam i Tanzania, og tilbyr blant annet utflukter til flere naturreservat, Victoria Falls og til Sør-Afrika via Botswana og Zimbabwe.   En 19 dagers tur med den transsibirske jernbanen er også i den øvre prisklassen, med priser som ligger over 100,000 kroner. Men vil du virkelig slå på stortromma og bruker masse penger kan du velge Imperial Suite med Golden Eagle Trans-siberian Express for 84.000 dollar, om lag 747,000 kroner (februar 2022). De fleste vestlige turoperatører har stoppet salget av reiser med den transsibirske jernbanen, i forbindelse med krigen i Ukraina.

For andre eksklusive togreiser er det også en mulighet til å bli medlem av England-baserte Luxury Train Club. Her tilbys det turer med 31 ulike selskaper i mange verdenshjørner.

Interrail i mer enn 50 år

Interrail er godt kjent for de fleste. InterRail-billett gir ubegrenset togreiser i visse land i Europa for en bestemt periode. Billetten gjelder kun for innbyggere i Europa og ikke på spesielle tog som enkelte høyhastighetstog og noen nattog. InterRail for ungdom gjelder inntil fylte 28 år. Aldersgrensen for barn er 12 år, som betaler 50 prosent på voksen pris. For seniorer over 60 år gis en redusert pris. Det opereres med flere ulike tilbud og priser. Det billigste tilbudet er basert på en samlet reisetid på fire dager som må brukes i løpet av en månedsperiode. Prisene (2022)  er fra 2,105 kroner til 3,235 kroner. Her er det ulike prisvariasjoner for ungdom, voksne og senior. Og om du velger å reise med 1.klasse eller 2.klasse. Denne billetten er praktisk hvis du skal reise tur/retur til en bestemt destinasjon.  Det meste vanlige gjennom årene har vært å bruke en måned på interrail. Her starter prisen på 5,385 kroner med dyreste billett for voksne på 1.klasse som koster 9,245 kroner. Det selges også tremåneders billetter som er prissatt fra 7,175 til 11 345 kroner.

 

Her finner du alle Interrail-prisene

2264303156_d55000a43e_o.jpg

Mark Smith startet nettsiden Seat 61 som en hobby, men ble en heltidsjobb i 2007. Foto: Ian MacKenzie, Flickr CC BY 2.0

fons-heijnsbroek-QXm5N3dy7HM-unsplash.jpg

Små knep kan gjøre reisen mer behagelig

De fleste har et forhold til hvordan de skal gjøre en togreise mer behagelig, trivelig og rimelig. Men det er for gjort å glemme.

1. For å reservere sete er det alltid det beste å bestille billetter på nettet. Men skal du reise fra punkt til punkt er det også mulig å kjøpe billetter på jernbanestasjonen.

2. Skal du reise med høyhastighetstog ( Frankrike, Italia, Belgia, Nederland, Luxembourg og Sveits) eller nattog er det påkrevd å reservere sete og sovekupé, og da vil det alltid påløpe en ekstra kostnad. Noen tog tar ikke betalt for reservasjoner. Last ned Eurails gratis Rail Planner-app for å finne ut hvilken - eurail.com. Merk: Hvis du reiser i  land som Frankrike, Italia eller Spania, er det alltid en god idé å reservere seter så tidlig som mulig; Spesielt franske tog tilbyr begrensede seter til Interrail-reisende.

3. På 1.klasse er det som regel liggeseter, renere og mer plass til bagasje. Setene er ofte så gode at sovekupé ikke er nødvendig. 2.klasse er rimeligere, men ofte trangere og med dårligere seter.

4. Mange tog har nå strømuttak sånn at det er mulig å lade telefoner og PC`er. Noen tog har også Wi-Fi, men på noen må du betale for å få tilgang.

5. Skal du reise med tog med enkel standard må du være forberedt på at sanitære forhold ofte er dårlig. Ta med dopapir, våtservietter, såpe og desinfeksjonsmiddel. Hvis du reiser på 2.klasse, kan du som regel bruke toaletter på 1.klasse. Når du bestiller sete kan det være lurt å sikre et som ikke er i nærheten av toalett («toalettvogn»), hvis du sjeneres av lukt.

6. I noen land, som i India, kan det være lurt å holde seg unna mat som selges ombord. Kjøp gjerne mat før du reiser som du kan ta med deg. Husk også at matprisene på de fleste tog er høye.

7. Det er alltid praktisk å ta med hode- eller lommelykt hvis du skal reise om kvelder og netter.

8. For å unngå tyveri, - sørg for at du kan se bagasjen din under hele reisen. Når du pakker kan det være lurt å velge to vesker/kofferter framfor en som er veldig stor. Hyllene i mange tog har liten plass. Jernbaneselskap tar ikke ansvar for tap, skade eller tyveri.

9. Planlegg gjerne sånn at du har en time til rådighet for å skifte tog.  Du bør være klar til å gå ombord i toget i det øyeblikket det kommer hvis du skal reise fra en holdeplass, fordi det er begrenset med tid til rådighet.

10. Husk at du i noen land ikke vil forstå språket når  togstoppene kunngjøres. Kjenn togruten sånn at du vet hva som er stoppestedene før din endestasjon.

11. Flere togselskap i Europa, blant annet i England, legger ut billigbilletter 12 uker før avreise.

12. Mange land har egne nasjonale togpass som gir deg rimelige reiser. Sjekk nettsiden til togselskapene.

13. En oppgradering fra 2.klasse til 1.klasse kan være rimelig på det europeiske kontinentet. Gjerne fra fem til ti Euro.

14. Mange av høyhastighetstogene i Frankrike, Belgia, Luxembourg og Nederland (TGV, Thalys) har et tillegg hvis du reiser med Interrail/togpass. Hvis du planlegger å reise i noen av disse landene, kan det være billigere å finne billetter fra punkt til punkt, og så tidlig som mulig.

15. Velg et sete som passer for dine behov og preferanser. Noen foretrekker vindusseter for å nyte utsikten, mens andre foretrekker gangseter for enkel tilgang til toaletter og gangarealer.

 

16. Pakk lett og bare med det mest nødvendige. Jo mindre bagasje du har med deg, jo mer komfortabelt blir det å bevege seg rundt på toget og finne plass til bagasjen din.

 

17. Hvis det er mulig, reserver et sete på forhånd for å sikre at du får et sete du foretrekker og unngå å stå eller sitte i overfylte vogner.

 

18. Ta med bøker, musikk, filmer eller andre former for underholdning for å holde deg opptatt under lengre togturer.

 

19. Ta med snacks og drikkevarer for å holde deg mett og hydrert under reisen. Noen togtilbud har matservering om bord, men det kan være lurt å ha med egne forsyninger, spesielt på lengre reiser.

 

20. Ha på deg komfortable klær og sko som er egnet for å sitte i lange perioder. Ta med et teppe, nakkepute eller ørepropper for å gjøre det mer behagelig å slappe av eller sove under reisen.

 

21. Hvis mulig, stå opp og strekk på bena eller gå til vognendene for å få litt frisk luft og bevegelse.

 

22. Hvis du reiser på en naturskjønn rute, nyt utsikten og ta bilder underveis. Togreiser kan være en flott måte å oppleve landskapet og naturen på.

 

23. Følg med på informasjon om toget, forsinkelser og eventuelle endringer i reiseruten, slik at du kan planlegge deretter og unngå unødvendige forstyrrelser.

Her er noen av de ledende i verden

Orientekspressen og den transsibirske jernbanen er  trolig verdens mest kjente togreiser, men det finnes flere titalls andre ruter som er spennende opplevelser.

luxury-suites-18.jpg

The Blue Train, Sør-Afrika

Blue Train trafikkerer den 1,600 kilometer lange togstrekningen mellom Pretoria og Cape Town i Sør-Afrika. Togreisen som tar 31 timer går gjennom et spektakulært landskap og besøker blant annet diamantbyen Kimberley, den gamle kolonibyen Matjiesfontein og Kruger nasjonalpark hvor du kan bo i safarihytter og oppleve de fem store (løver, elefanter, bøfler, leoparder og neshorn). På toget kan du velge mellom deluxe-suiter med stue og bad med badekar eller luksussuiter med privat dusj og toalett. Prisene varierer etter lav- og høysesong.  Foto: Blue Train, media


Nettsted: Blue Train

VSOE-BAR-33.jpg

Venezia Simplon-Orient-Express 

Verdens mest kjent togreise, Orientekspressen, ble myteomspunnet etter utgivelsen av Agatha Christies bok, Mord på Orientekspressen, og en rekke filmer. Den opprinnelige Orientekspressen hadde sin første avgang 4. oktober 1883, med avgang fra Paris Gare de l'Est med Konstantinopel som endestasjon. Denne reisen gikk i første omgang fra Paris via München og Wien til den lille elvehavnebyen Giurgiu i Romania. Venezia Simplon-Orient-Express går fra Paris til Istanbul og tilbyr en høy komfort, glamorøst med overdådig mat. Ombord på Venice Simplon-Orient-Express finner du blant annet en pianobar (bildet), i tillegg til restauranten. Foto: Matt Hind, Belmond Image Gallery

Nettsted: Orientexpressen

2655451984_35911ebe2f_o.jpg

Royal Canadian Pacific, Canada

Royal Canadian Pacific ble introdusert i 2000 og betegnes som Nord-Amerikas fineste tog.  Selskapet tilbyr en seksdagers togreise som er 1,015 kilometer lang. Reisen går tur-retur  Calgary, og stopper blant annet i Emerald Lake i Yoho nasjonalpark,  gullrush-byen Fort Steele, Kicking Horse Mountain Resort og verdenskjente Fairmont Banff Springs hotel.The Royal Canadian Pacific har plass for 32 passasjerer. Foto: Luxury Train Club, Flickr CC BY-SA 2.0

Nettsted: Royal Canadian Pacific

RM18_Onboard_GoldLeaf_Service_Host.jpg

The Rocky Mountaineer, Canada

Siden oppstarten i 1990 har Rocky Mountaineer, et familieeid togselskap i British Columbia i Canada, vokst til å bli det største privateide luksuriøse turisttogfirmaet i verden med omlag to millioner passasjerer siden oppstarten. Blant turene som selskapet tilbyr går fra Vancouver til Banff eller Jasper med overnatting i gruvebyen Kamloops. Selskapet har mottatt en rekke priser, blant annet World Travel Awards og blitt betegnet av National Geographic som en av verdens beste reiser. Togvognene til selskapet Rocky Mountaineer er komfortabel med panoramautsikt. Foto: Rocky Mountaineer

Nettsted: The Rocky Mountaineer

RVR-ObsPeople2b-HRes.jpg

Tazara og Rovos Rail, Zambia og Tanzania 

Med Tazara-toget fra den lille byen Kapiri Mposhi i Zambia til Dar es Salaam i Tanzania kan en dra på safari på et lite budsjett. Ruten går gjennom Selous Game Reserve, 200 kilometer fra Dar es Salaam, som er en av de største naturreservatene i verden. På reisen kan du se elefanter, neshorn, flodhester, løver, sjiraffer, sebraer og mer. Opplevelsene inkludert transport og to netters overnatting koster under 20 pund. Du kan også velge mer eksklusive reiser med luksuriøse Rovos Rail. En av togreisene går gjennom Sør-Afrika, Botswana, Zimbabwe, Zambia og Tanzania og beskrives som en av de mest kjente togrutene i verden. Oppholdet starter i Cape Town og tar gjestene til den historiske landsbyen Matjiesfontein, diamantbyen Kimberley og hovedstaden Pretoria etterfulgt av to netter i Madikwe Game Reserve. Videre fortsetter turen gjennom Botswana inn i Zimbabwe hvor gjestene overnatter på Victoria Falls Hotel, for så å krysse den mektige Zambezi-elven, til Chisimba Falls og Great Rift Valley.

Rovos Rail arrangerer en årlig to-ukers tur som går til til Dar-es-Salaam hvor toget benytter den kinesiskbygde jernbanen TAZARA fra Zambia til Tanzania. Til denne turen benyttes togsettet Edwardian Train. En tilsvarende tur går til Swakopmund i Namibia hvor togsettet The Pride of Africa blir brukt. Foto: Rovos Rail, media

Nettsted: Tazara

Nettsted: Rovos Rail

ge-gallery1-3.jpg

Den transsibirske jernbanen

Den transsibirske jernbanen er 9,289 kilometer, og tar cirka ni døgn. Jernbanen går tvers over Russland fra Moskva i vest gjennom Sibir til Vladivostok i øst. MoskvaNizjnij Novgorod, Kirov, Jekaterinburg og Vladivostok ligger langs Den transsibirske jernbane. Khabarovsk er den østligste stasjonen, mens Vladivostok er det østlige endepunktet. Banen ble offisielt åpnet i 1905, men den siste delen nord for Kina ble ikke ferdig før i 1916.  Salget av turer med jernbanen er stoppet av de fleste vestlige reiseoperatører i forbindelse med invasjonen av Ukraina. Foto: Golden Eagle Luxury Trains, Gallery

Nettsted: Golden Eagle Luxury Trains

Nettsted: Russian Railways

chepe-express3.jpg

Chepe Express, Mexico

Chihuahua-Pacific Railway, også kjent som El Chepe, er 673 kilometer lang og går fra Chihuahua til Los Mochis ved Cortezhavet. Jernbaneturen beskrives som den mest naturskjønne på det amerikanske kontinentet. Det tilbys også en reise på omlag 350 kilometer som tar ni timer. Turen går blant annet via Copper Canyon, seks forskjellige daler i Chihuahua hvor en av dem er omlag 2400 meter dyp i et dramatisk juv. Reisen går gjennom 86 tunneler og krysser 37 broer. Foto: Chepe Express, Galleri

Nettsted: Chepe Express

JBRE-Accommodation-Platinum-Service-Cabin-40-scaled.jpg

The Ghan, Australia

The Ghan krysser Australia fra Darwin i nord til Adelaide i sør. Alice Springs var nordligste endestasjon fram til 2004 da strekningen opp til Darwin ble ferdig. Strekningen Adelaide - Darwin er 2,969 kilometer, og reisen tar tre dager og to netter hver vei (omtrent 54 timer). Dagens operatør er selskapet Great Southern Rail.  Den første togruten gikk fra Adelaide til Alice Springs i 1929. Fram til 1980 fulgte den en annen trasé enn i dag. Reisen som tar 15 1/2 time koster omlag 150 pund for en vei. Passasjervognene er delt inn i kupéer med nedfellbare køyer. Luksuskupéene har dobbelseng og baderom.  Foto: The Ghan 

Nettsted: Great Southern Rail

bottom of page