top of page

Med sykkel i Siras verden

Sirasverden hovedbilde.JPG

Lars Erik Sira har opplevd store deler av Norge på sykkelsetet. Bildet er fra Hardangerfjorden, en del av «Norges 25 beste sykkelturer» på bloggen Sirasverden.no. Om dette besøket skriver han: «80 kilometer i Norges frukftfat fra Jondal til Odda via Utne. Tett på fjord og fjell, hele tida med fenomenal utsikt. På seinsommeren og tidlig høst kan du kjøpe ferske varer rett fra bøndene».  Foto: Lars Erik Sira

Tema

«Jeg har møtt og lest om flere langtursyklister som sykler 100-150 kilometer per dag. Med slike distanser er det lite rom for å gjøre noe særlig annet enn å sykle fra morgen til kveld».

Paul Aage Hegvik

14.juni 2022

​Dette sier Lars Erik Sira fra Melhus i Trøndelag, som de siste 15 årene har vært på sykkeltur i nærmere 200 døgn og tilbakelagt mer enn 10,000 kilometer. Sira er selvfølgelig en svært erfaren syklist, og klarer lengre turer enn en «vanlig amatør». Han jobber til daglig som kommunikasjonsrådgiver i Melhus kommune, er opprinnelig fra Lørenskog, men havnet i Trøndelag på grunn av kona som er fra Melhus.

 

Blogger og forfatter

Sykkelveteranen har en egen blogg, sirasverden.no, hvor han gir råd og tips om sykling og sykkelturer. Han har også utgitt tre bøker, - to reiseskildringer om lange sykkelturer i Norge og en guidebok om hvordan du planlegger og gjennomfører en lang sykkeltur. En av dem handler om en tur via Kystriksveien fra Bodø til Steinkjer. Den andre boken er om en Norge rundt-tur i 2016.

 

Hobby i et par tiår

-Jeg begynte med sykling i 2002, der omkring, og har holdt på med dette i rundt 20 år i større og mindre grad, forteller han til World Travel Observer.

Sommeren 2016 syklet han Norge rundt, en 76 dager og 5 360 kilometer lang tur.
–Jeg kaller det Norge rundt. Jeg begynte hjemme på Melhus, dro ned gjennom kysten til Lindesnes, snudde og syklet hjemover via Oslofjorden, Oslo, Lillehammer, Jotunheim,  Rondane og heim til Melhus. Da var jeg hjemme et par uker, før jeg syklet til Kirkenes, forklarer den erfarne syklisten.

 

Island rundt ble første langtur

I  2003 syklet han sin første skikkelige langtur, Island rundt, sammen med en kameratgjeng.

–Vi var der i fem – seks uker, og syklet hele øya rundt. Et par hundre mil. Det var den turen som ga skikkelig mersmak. Jeg hadde vært på mye turer før, men ikke på sykkel, og fant ut at det her var en skikkelig bra måte å dra rundt på.

Om motivasjonen bak lange turer sier han at Island rundt startet med at han er glad i å dra på tur.
–Det er forskjellige måter å gjøre det på, noen tar en ryggsekk som kanskje er det vanligste; å gå fra A til B. Noen ligger på hytter og i telt, noen drar der dem bor og noen dra rundt i landet og andre steder. Jeg synes ikke det er så vanskelig fordi det er veldig lystbetont. Det er ikke noe jeg trenger å motivere meg til, det er ikke en uvilje. Bare en glede, en fin måte å være på tur på.

 

Helgeland er en favoritt

Sira har laget en liste på bloggen med «Norges 25 beste sykkelturer». Senja, Lofoten og Norangsdalen rager øverst på listen. For nybegynnere anbefaler han spesielt Helgeland.
–Området mellom Brønnøysund og Sandnessjøen er veldig egnet. Vegene er flate, og det er et veldig dramatisk landskap. Det er også korte avstander mellom butikker, severdigheter og overnattingsplasser. Det er også lite trafikk, mange muligheter for å dra ut på forskjellige øyer med ferger og hurtigbåter, mange fine plasser å telte for dem som liker det og muligheter for fiske fra land. Det er et skikkelig tureldorado. Og kanskje det området jeg liker aller best.

Mellom seks og ti mil dagen
I bloggen skriver Sira at han har møtt og lest om flere langtursyklister som sykler 100-150 kilometer per dag: «Med slike distanser er det lite rom for å gjøre noe særlig annet enn å sykle fra morgen til kveld. Det fungerer fint for mange. Jeg foretrekker å ta det litt roligere».

Til Locomote Travelnews fastslår Sira at det er sjelden at han har vært på tur der han har syklet veldig hardt med innmari lange dager.
–Det har jeg aldri gjort. Du blir selvfølgelig sliten, men jeg har ikke holdt på fra morgen til kveld. Jeg legger opp turene sånn at det mulig ha lange morgener med å drikke kaffe og ta det med ro og gjøre det samme på ettermiddagen og kvelden. Det vanligste er mellom seks og ti mil om dagen. Det høres kanskje langt ut for noen, men når en ikke skal noe annet går det greit. Dette er mellom tre og fem timer sykling daglig, forklarer han, og legger til at en da kan gjøre andre ting, oppleve nye ting og leve livet hvis en vil.

 

Stor rekkevidde
–Hvorfor har dette blitt din store hobby?

–Det er mye å si om dette, jeg kunne ha skrevet en halv bok om det. Det ene er at jeg liker å være på tur. En annen ting er at det er lettere å sykle sammenlignet med det å gå, fordi det mye lettere å ha med seg mye på en sykkeltur, å ha bagasjen i vesker i stedet for ryggsekk. Etter mitt syn er det mindre slitsomt å sykle enn å gå, og med litt tid kommer du deg langt med sykkel, har stor rekkevidde som gjør at en kan se mye, store områder på ganske kort tid. Når en sykler gjennom småbyer og tettsteder er det lett å fylle på med mat for eksempel. En trenger ikke tenke så lang tid framover. Og så er omgivelsene veldig fine i Norge, og lett å komme til de fine plassene.

Sira mener at dette er en aktivitet som er tilgjengelig for de fleste, blant annet fordi nesten alle kan sykle. Enkelt og greit.

–Etter min oppfatning trenger en ikke trenger å trene så mye før en tur. Det er selvfølgelig ingen ulempe heller, men man må ikke være i en spesielt god form før en begynner. Hvis turen er lang, kommer en fort i form. Dette er min innstilling.

 

Trenger ikke veldig dyr sykkel

–Det er ulike oppfatninger om hvilken sykkel en må ha for dette. Hva tenker du om det?

–Når det gjelder det å dra på langtur, er det etter min oppfatning sånn at de aller fleste sykler duger. Det er få som ikke duger i det hele tatt. De eneste syklene jeg ikke vil ha dradd med, er de aller rimeligste. Sånn som Biltema-sykler. Men enhver sykkel fra 4 000 til 5000 og oppover duger. Hybridsykler er det vanligste, folk drar med alle typer, mange med terrengsykler. Det siste året er det kommet veldig mange racer-varianter, cyclocross-sykler som ikke er så aggressive i sittestillingen, har litt bredere dekk og solide rammer. Og så finnes det rene tursykler som er laget for langturer og bygd for å laste opp 20 til 30 kilo. Det finnes det en del av. Men som sagt er mitt syn at de fleste sykler duger, kanskje den du har. Det er ikke dette som bør stoppe en tur, understreker Sira, og legger til at en overhodet ikke trenger en sykkel til 15 000 kroner.

- Jeg syklet først en vanlig hybridsykkel, kjøpt i 2001 for en 5 000 til 6 000 kroner. Den dugde i 15 år eller noe sånt. Når den var nedslitt, kjøpte jeg en tursykkel. Den ser ut som er racersykkel, men er ikke så aggressiv i sittestillingen sånn at en sitter mer oppreist. Den har en stålramme, og tåler 25 kilo uten at den kneler av den grunn. Jeg synes at jeg betalte mye, og den kom seg vel på cirka 10 000 kroner. Det er en dyr sykkel og mer en bra nok, en vanlig pris for en tursykkel, forklarer han. Om dyrere sykler fra 20 000 til 50 000 kroner påpeker han at det er detaljer på syklene som mange mener er bedre enn en den gamle.

–Hvis en bruker en sykkel for 50 000 kroner er kanskje risikoen for tyveri høyere?

–Ja, det noe med det da, En blir sikkert mer engstelig for sykkelen.

 

Gjør det enkelt

–Hva er det viktigste å forberede før en tur?

–Man trenger rett og slett en sykkel. Jeg synes det viktigste er å gjøre det enkelt. En kan gjøre det veldig komplisert. Du kan sikkert sitte og lese blogger som min. Og bøker i dagevis og månedsvis for å finne ut hvordan du kan gjøre alt mulig. Men min erfaring som egentlig startet på scratch er jo egentlig bare å dra ut. Du må ha noe å ha tingene dine i, fortrinnsvis vesker. Når du har det kan du starte fra der du bor, og sykle i en eller annen retning. Det du ikke kan når du drar lærer du underveis. Jeg har sagt mange ganger at hvis du lurer på om sykling er noe for deg, så ta et par dagers tur. En tur som dette har mye til felles med en tur på to uker eller tre måneder. Det er egentlig det samme, bortsett fra at du holder på mye lengre. Liker du det ikke har du funnet ut det. Utover dette har jeg ikke så mye å si. Men skal jeg gi en sterk anbefaling, så er det å ha vesker, ikke ryggsekk som er veldig ubehagelig når du sykler. En liten ryggsekk er greit, men ikke en sånn svær en.

Om langturer for øvrig sier han at de fleste har sykkelbukser eller annen beskyttelse.

-Hvis du ikke har syklet mye kan du bli øm i baken. Det er kanskje en grunn til at du bør sykle litt på forhånd. Ja, sykkelbukse er ålreit.

Lars Erik Sira forklarer at sykkelvesker er det vanligste alternativet for å få med deg utstyret du trenger på en lengre sykkeltur. - Standardoppsettet er to større vesker bak og to mindre vesker foran. 

Bedre tilrettelagt de siste årene
–Møter du mange sure og grinete bilister?

–Nei, veldig lite egentlig. Det er kanskje sånn at en kan få inntrykk av at frontene er steilere enn dem er. Men det viktig å skille mellom langturer som jeg gjør, og det å sykle i by. Det er noe annet med flere biler og sykler, og dermed flere konfliktpunkt. Jeg har syklet en del i by, og synes at det går stort sett bra. Det er sterkt overdrevet. De fleste som kjører bil sykler iblant, og motsatt. På turene mine er det veldig sjeldent at det er noe. Og veldig sjeldent at noen gjør noe som utsetter meg for fare.

Om det sykkelpolitiske i Norge mener han at det de siste årene har blitt bedre tilrettelegging for sykling, og peker spesielt på storbyer som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
–Det er ikke satset så mye på sykkelturisme i Norge, i motsetning til en del land ned gjennom Europa. Med flere som tilbyr sykkelturer, sier han videre, og trekker også fram at mange land nå har en god infrastruktur med gode sykkelveier. Som Tyskland.

 

Grubler på langturer i utlandet

Om turer i utlandet i framtida sier Sira at han har hatt noen hårete mål.
–Jeg har for eksempel tenkt på å sykle gjennom hele Europa. Og jeg har også tenkt på å sykle gjennom Asia. Det amerikanske kontinentet på langs er det noen som gjør. Det er mange store ting jeg kunne tenkt meg. Noe av det kan kanskje bli noe av i livet.

Han forklarer at de virkelig lange turene kan kanskje bli mer aktuell om ikke lenge da hans barn som i dag er tenåringer, kommer ut av redet.

Man on bicycle on the road over valley in dolomite - Italy, Europe.jpg

Det satses mye på sykkelturisme i en del europeiske land. Bildet er fra Dolomittene, et stort fjellområde av Alpene i Syd-Tirol, Trentino og provinsen Belluno i Italia. De mange dype og frodige dalene i Dolomittene deler fjellområdet opp i en rekke høyplatåer, fjellkjeder og tinder. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Tips for din første lange sykkeltur

Å trene før du legger ut på langtur, bruke sykkelhjelm og ta turen med et stort smil er kanskje de tre viktigste tipsene? Her er noen råd i uprioritert rekkefølge.

Planlegg ruten nøye

Forsikre deg om at du har en detaljert ruteplan som tar hensyn til avstand, terreng, overnattingssteder og tilgjengelighet av mat og vann. Velg ruter som passer dine ferdigheter og interesser. Bruk gjerne sykkelruteplanleggingsverktøy eller apper for å finne de beste veiene og stiene.

 

Planlegg overnatting

Forhåndsbestill overnattingssteder langs ruten hvis mulig. Dette sikrer at du har et trygt og komfortabelt sted å hvile etter en lang dag med sykling. Vurder å bo på campingplasser, ungdomsherberger eller små hoteller langs ruten.

Ha riktig utstyr 

Sørg for at sykkelen din er i god stand og egnet for lange turer. Ha med reservedeler og reparasjonsutstyr som dekkpumpe, reservedekk, verktøysett og kjedeverktøy. Ha også med riktig bekledning og utstyr for ulike værforhold, inkludert regntøy, solbeskyttelse og varme klær.

Pakk lett og smart 

Unngå å ta med unødvendig bagasje og vekt. Ha med det mest nødvendige som klær, sovepose, telt eller annen overnattingsutstyr, toalettsaker, førstehjelpsutstyr, mat og vann. Del gjerne utstyret mellom sykkelvenner for å fordele vekten.

 

Sykkelshorts og hjelm
En sykkeltur i Provence eller på Rondane er ikke et moteshow, men en god polstret sykkelshorts er alltid en god hjelp på langtur! Og for all del, bruk sykkelhjelm! Her finner du Trygg Trafikk sin råd om hjelm. Sykkelbriller er også til god hjelp mot steinsprut, støv, sol og regn. Refleksvest kan også være lurt å bruke selv om du velger og ikke sykle på kveldstid. Følg trafikkregler og lokale lover. Vær oppmerksom på trafikken og hold deg til sikre sykkelstier og veier.

Ha en nødplan

Ha en nødplan i tilfelle uforutsette hendelser eller nødsituasjoner. Dette kan inkludere kontaktinformasjon til nødetater, nærmeste sykehus eller legevakt, samt en plan for hvordan du skal håndtere potensielle problemer som sykkelproblemer eller skader.

Bruk sykkelvesker

Ryggsekk er ubehagelig på lange sykkelturer. Bruk sykkelvesker!

 

Anbefalte dagsetapper

Ikke vær for ambisiøs når du planlegger sykkelruten. Er du usikker på hvor lang dagsetappe du skal legge opp til? Her er rådene i boka Sykkelferie i Norge utgitt av Syklistenes Landsforening:

  • Familier med barn på egen sykkel, 7-9 år: 15-30 km

  • Familier med barn over ti år: 20-50 km

  • Voksne i vanlig god fysisk form: 30-60 km

  • Voksne i god fysisk form: 60-120 km

Rengjøring og olje

Rengjør og gi kjeden olje regelmessig, spesielt hvis du sykler i dårlig vær. Du vil eliminere den «knirkingen» som irriterer syklister, og dyre deler som kjeden slites ikke like raskt. Rengjør sykkelen regelmessig: varmt såpevann og en svamp gjør jobben.

Dekktrykk

Kontroller dekktrykket ditt og sørg for at det er riktig. Anbefalte nivåer vises på dekkets sidevegg. Skaff deg fortrinnsvis en pumpe med trykkmåler. 

Punktering

Lær deg hvordan du fikser en punktering, og ta alltid med et reparasjonssett. Hvis du ikke vil bruke sykkelveske på turen, kan du gjerne legge settet med slange, luftpatronpumpe og multiverktøy i en ekstra vannflaske.

Ikke bli dehydrert

Sørg for at du alltid har vatn med på turen, at du holder deg hydrert! Sykling i ekstrem varme kan være farlig og dødsfall kan forekomme. I varme klima bør du sykle tidlig på morgenen og sent på ettermiddagen. Mange sykkelselskaper tilbyr uansett ikke turer på høyden av sommeren av helsemessige og sikkerhetsmessige årsaker.

Førstehjelpspakke

Gnagsår er den største trusselen når du sykler. Polstret sykkelshorts er alltid lurt å bruke. Men mye kan skje på en lang tur. Å ta med en enkel førstehjelpspakke anbefales.

Pust med magen

Treningseksperter råder deg til å finn en effektiv måte å puste på når sykler; at du skal bruke mellomgulvet/magen og ikke brystkassen.

Smil og kos deg

Smil så ofte som mulig, vær positiv og se optimistisk på alt. Dette vil gjøre turen mye lettere!

Veiregler
Sjekk veireglene på destinasjoner du besøker, selv om du forhåpentligvis vil være sideveier i mye av sykkelferien.

Sykling og alkohol

Å drikke alkohol og sykle er ikke tilrådelig, og i mange land gjelder de samme reglene for syklister som bilførere. 

Tunneler

Hvis det er tunnel/er på din reiserute må du forsikre deg om at sykkelen har lys, og at du bruker refleksvest.

Blodsukker og energi

Erfarne syklister råder deg også til å spise og drikke før du blir sulten og tørst, gjerne en liten sjokolade, banan eller kjekser for å sikre blodsukker og energi.

Tren før langturen

Mange erfarne syklister hevder at du ikke trenger å trene mye før du legger ut på langtur, hvis du er i en middels god form. Det viktigste er at du tar det rolig de første dagene. Er du dårlig trent, - tren gjerne på forhånd i sol, vind og regn. 

Strekk ut

Vær oppmerksom på kroppens signaler og unngå å overanstrenge deg selv. Ta hensyn til eventuelle smerter eller ubehag og sørg for å gi kroppen tilstrekkelig hvile når det trengs. Vurder å gjøre en lett strekkøkt om morgenen og om kvelden for å forebygge sårhet og stivhet.

Egen sykkel
Hvis du er en erfaren og godt trent syklist er det mest vanlig å ta med egen sykkel hvis du skal begi deg i teknisk krevende terreng. Sykler på fly kan kun fraktes hvis de pakkes i en egnet sykkelpose, sykkeleske eller en lignende beholder. Det kan også være lurt å ta luften ut av dekkene på grunn av trykket på flyet. Bestill alltid på forhånd for å sikre plass og sjekk prisen før du bestiller. Prisene for å ta med sykkel på flyreiser er varierte, som regel  500 til 700 kroner innenlands og ofte det dobbelte for utenlandsreiser. Norwegian (2020) tar 750 kroner for internasjonal langditanse.

Det er for ikke lov å ta med elektriske sykler på fly  på grunn av litium-batteriene som brukes på disse syklene.

Skal du reise med tog er det best å bestille plass til sykkelen på forhånd. 

Respekter lokale regler og kultur 

Respekter lokale lover, skikker og kultur underveis. Vis hensyn til andre trafikanter, fotgjengere og lokalsamfunn du møter langs ruten.

Vær forberedt på værforhold

Vær forberedt på ulike værforhold underveis, inkludert regn, vind og sol. Ha med passende bekledning og utstyr for å beskytte deg mot elementene.

Hold deg orientert

Ha kart og navigasjonsverktøy tilgjengelig underveis for å holde deg orientert og unngå å gå deg vill. GPS-enheter eller sykkelcomputere kan være nyttige for å holde styr på avstand, fart og rute.

Hold deg motivert

Sykkelturer som strekker seg over flere dager kan være mentalt krevende. Hold deg motivert ved å sette deg delmål, belønne deg selv for oppnådde milepæler, og husk å nyte de vakre omgivelsene og opplevelsene underveis.

 

Reis med andre

Vurder å reise med andre syklister for økt sikkerhet, støtte og selskap underveis. Å dele opplevelsen med andre kan gjøre turen mer hyggelig og minneverdig.

bottom of page