Første som fløy alene over Atlanterhavet
Charles Augustus Lindbergh var en amerikansk flyger og eventyrer som oppnådde verdensomspennende berømmelse for å fullføre den første solo nonstop-flyvningen over Atlanterhavet. Han ble født den 4. februar 1902 i Detroit, Michigan, USA, og døde den 26. august 1974 i Kipahulu, Maui, Hawaii, USA.
​
Lindberghs mest kjente prestasjon var den solo flyvningen fra New York til Paris den 20.-21. mai 1927. Han fløy et spesialbygget monoplan kalt Spirit of St. Louis, som han designet selv. Flyvningen dekket en distanse på omtrent 5 800 kilometer og tok ham 33 og en halv time å fullføre. Lindberghs vellykkede reise gjorde ham umiddelbart til en kjendis og et symbol på tapperhet og innovasjon.
I tillegg til hans luftfartsprestasjoner var Lindbergh også involvert i ulike andre prosjekter og interesser. Han tjenestegjorde som offiser i United States Army Air Corps, arbeidet som luftfartsrådgiver og utforsket til og med rakettforskning. Lindbergh var en talsmann for miljøvern og skrev flere bøker om emnet.
​
Imidlertid ble Lindberghs omdømme preget av kontrovers senere i livet. Han uttrykte kontroversielle synspunkter på rase og eugenikk, noe som fikk mye kritikk. Disse synspunktene, samt hans støtte til isolasjonistiske politikker i forkant av andre verdenskrig, førte til offentlig gransking og en nedgang i popularitet.
Uavhengig av kontroversene forblir Lindberghs luftfartsprestasjoner og hans innvirkning på luftfartsfeltet betydelige. Han spilte en sentral rolle i å fremme mulighetene for luftfart og inspirerte kommende generasjoner av flygere.
Foto: Ukjent, Wikimedia Commons, Public domain
Foto: Pedro Aragão, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Gary Bembridge, Wikimedia Commons CC BY 2.0
Foto: Pvalmont, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Bob Adams, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: AMISOM/Omar Abdisalan, Wikimedia Commons CC0
Foto: Alan Lebeda, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Hansueli Krapf , Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons Public domain
Foto: CemAir (Pty) Ltd, Wikimedia Commons CC BY 3.0
Foto: UR-SDV, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Norges første ruteflyselskap
DNL opererte Supermarine Channel- flybåter. Bildet er fra 1920. Foto: Forsvarsmuseer.no Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Det Norske Luftfartsrederi (DNL) var et norsk luftfartsselskap som ble etablert i 1918. Selskapet hadde en betydelig rolle i utviklingen av norsk luftfart og var en viktig aktør i flytrafikken i Norge i første halvdel av det 20. århundre.
​
DNL begynte som et samarbeid mellom norske og svenske interesser, med formålet å etablere en fast rute mellom Stockholm og Kristiania (nåværende Oslo). Den første flyvningen fant sted den 1. juni 1919, og DNL ble dermed det første flyselskapet i Norge. Ruten mellom Stockholm og Kristiania ble senere utvidet til å omfatte andre norske byer.
I løpet av 1920- og 1930-tallet ekspanderte DNL sin virksomhet og etablerte flere ruter både nasjonalt og internasjonalt. Selskapet utviklet også en flåte av fly av ulike typer, inkludert de tyskproduserte Junkers-flyene. DNL spilte en viktig rolle i utviklingen av norske flyplasser og infrastruktur for luftfart.
​
Under andre verdenskrig ble DNL tvunget til å innstille sin virksomhet da Norge ble okkupert av Tyskland. Etter krigen ble selskapet reorganisert og omdøpt til Det Norske Luftfartselskap (DNL). DNL fortsatte å være en viktig aktør i norsk luftfart og var med på å etablere Norges nasjonale flyselskap, Scandinavian Airlines System (SAS), sammen med svenske og danske luftfartsselskaper.
I 1952 fusjonerte DNL med datterselskapet til SAS, og det norske luftfartsselskapet ble dermed en del av det internasjonale SAS-nettverket. Dette markerer slutten på DNL som et uavhengig selskap, men selskapets bidrag til utviklingen av norsk luftfart er fortsatt anerkjent.
Foto: Nevit Dilmen, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: UR-SDV, Wikimedia Commons GFDL
Foto: Air Tanzania, Wikimedia Commons CC BY-SA 2.0
Foto: Sputink, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Cptnhad, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: Digr, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Ajaytz, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Oyoyoy , Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: aeroprints.com, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Eduard Onyshchenko, Wikimedia Commons GFDL 1.2
Foto: Flighlink.co.tz
Foto: Umbwa Mkali, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: UR-SDV, Wikimedia Commons GFDL
Foto: Gerry Stegmeier. Wikimedia Commons GFDL
Foto: Fares Belkhiria, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: JamesBeckett3, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
Foto: aeroprints.com, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Foto: Hansueli Krapf, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
Zambia
Mahogany Air
Flåte: 3
Destinasjoner: 6
Nettsted: Ikke aktivt
Foto: JamesBeckett3, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0