top of page

Her bygges verdens lengste undersjøiske jernbane- og veitunnel 

09052023-79.jpg

 Femern-tunnelen, også kjent som Fehmarnbelt-tunnelen, er en planlagt jernbanetunnel som skal krysse Fehmarnbeltet mellom den danske øya Lolland og den tyske øya Fehmarn. Foto: Femern

Nyhet

Byggingen av den 18 kilometer lange tunnelen mellom Danmark og Tyskland er nå godt i gang. Tunnelen vil bestå av to jernbanespor med elektrisk drift, og en firefelts motorvei.

Paul Aage Hegvik

21.mai 2023

Femern Bælt-tunnelen vil erstatte ferjesambandet mellom Rødbyhavn på øya Lolland i Danmark og Puttgarden i Tyskland.

Togturen gjennom tunnelen vil ta syv minutter, og reisetiden fra København til Hamburg vil reduseres fra rundt fem til under tre timer. Tunnelen blir forberedt for hastigheter opptil 200 kilometer i timen. Fartsgrensen for biler er satt til 110 kilometer i timen. For reiser fra Oslo via Göteborg og København vil togturen til Hamburg kunne ta rundt ti timer. Tog og lastebiler vil kunne spare en omvei på 160 kilometer, og dermed betydelig redusere sine utslipp.

Tunnelen vil blant ha stor betydning for laksenæringen i Norge med en redusert tid for frakt av fisk til det europeiske kontinenet. 

– Alt som kan bidra til kortere og enklere transport er veldig bra for næringslivet i Norge. Ikke minst for norsk fiskeeksport. Norsk næringsliv vil faktisk bli mer konkurransedyktig. sa administrerende direktør Are Kjensli i NHO logistikk og transport til NRK i 2018.

Brukerfinansiert

Forbindelsen skal finansieres av brukerne. Inntektene vil bli brukt til å tilbakebetale lånene som har finansiert byggingen, med en tilbakebetalingstid på 28 år. Den totale anslåtte kostnadsrammen for Femern-forbindelsen er på 55,1 milliarder kroner. Opprinnelig var den planlagt å bli ferdigstilt i 2028, men nå er åpningsdatoen blitt satt til 2029.

 

Europas største byggeplass

Femern Bælt-forbindelsen er Danmarks største og et av Europas mest omfattende anleggsprosjekter noensinne. Arbeidshavnen og tunnelfabrikken dekker 1,5 millioner kvadratmeter, og det totale arealet på byggeplassen er over 300 hektar. Prosjektet involverer 431 ulike selskaper fra 15 europeiske land som jobber sammen. Ved siden av tunnelbyggeplassen er det opprettet en tunnelby kalt FLC Village, som har kapasitet til 1300 arbeidere.

Byggeplassen i Rødbyhavn er Europas største. Arbeidshavnen og tunnelfabrikken dekker 1,5 millioner kvadratmeter. Video: Femern

2,2 millioner tonn norsk granitt

Byggingen av tunnelen startet i Danmark i 2020, etterfulgt av Tyskland året etter. Omfattende infrastruktur ble etablert, inkludert kanaler, arbeidsveier og forsyningspunkter med strøm-, vann- og avløpsledninger. Flere eksisterende bygninger på byggeplassen ble også revet.

Deler av tunnelen vil bli bygget i landbaserte seksjoner. Tunnelen vil bestå av totalt 79 elementer på 217 meter hver, som blir bygget ferdig på land, senket ned til bunnen av Fehmarnsundet og montert sammen der. Et standard element veier 73 500 tonn. Produksjonen av elementene startet vinteren før byggestart. For konstruksjonen av nye moloer og demninger ble det brukt hele 2,2 millioner tonn norsk granitt.

På dansk side av prosjektet må det anlegges en stor stigning rett før nedstigningen til tunnelen, Den en kilometer lange, 100 meter brede og 11 meter høye bakken vil gi bilistene mulighet til å tilpasse seg før de kjører ned i tunnelen. Bakken spiller også en viktig rolle i sikringen mot høyvann for tunnelen.

bottom of page