top of page
freddie-6IyZ9OjEJh4-unsplash.jpg

Nye flyselskap på vingene i 2022

Nyhet

Mange flyselskap gikk konkurs under pandemien, men en rekke flyselskaper er samtidig etablert de siste to årene.

Paul Aage Hegvik

14. november 2022

I løpet av de siste to årene har luftfartsindustrien opplevd et «jordskjelv» med pandemien, historisk den største krisen i bransjen, og påfølgende reiserestriksjoner som har ført til at mange tusen fly i hele verden har blitt satt på bakken. Krisen resulterte i omfattende redningsaksjoner for flyselskapene, men mange endte allikevel med konkurs.

Ikke nok med dette, - etter at de verste problemene knyttet til pandemien gikk mot slutten har næringen fått nye problemer med krigen i Ukraina som har ført til stenging av det russiske luftrommet og skyhøye drivstoffkostnader. 

Trosser problemene

Til tross for alle problemene er det etablert en rekke nye flyselskaper i 2021 og 2022. Flyprodusentene har samtidig mottatt bestillinger på mange fly etter pandemien. Det planlagte flyselskapet RIA fra Saudi-Arabia står bak en av de største aktuelle ordrene. Med landets statlige fond, Public Investment Fund (PIF), skal det satses 30 milliarder dollar på et nytt flyselskap med langsiktige ambisjoner om å bli en stor global aktør. Målet er å bli på størrelse med Qatar Airways og Emirates. Ifølge avisen Arabian Business har PIF nylig vært i samtaler med Boeing og Airbus om å kjøpe 40 fly med kjøpsopsjon for det samme antallet. Forhandlingene skal dreie seg om Boeing 737 MAX og Airbus320neo. Langdistanseflyene vil stå mellom det Boeing 787 Dreamliner og nye Boeing 777X som ennå ikke er tatt i bruk, og den europeiske rivalens Airbus A350 og A330neo. Det er ikke klart om flåtekjøpet vil deles mellom de to produsentene. Det nye flyselskapet vil være Saudi-Arabias andre nasjonale flyselskap. Saudia er det første selskapet, etablert i 1945.

Akasa Air er også blant de nyetablerte flyselskapene som planlegger store innkjøp med en langsiktig ordre på 66 fly. Nyetablerte Arajet fra Den dominikanske republikk er også på offensiven med en bestilling på 20 Boeing 737 MAX 200.

Langsiktige bestillinger på elektriske fly
I tillegg til de store flyprodusentene som Boeing, Airbus og Embraer har også mindre fabrikker som satser på elektriske fly mottatt mange bestillinger. Air Canada er en av selskapene som satser, og kunngjorde 15.september at de har bestilt 30 elektriske fly av typen av den svenske flyprodusenten Heart Aerospaces ES-30. Selskapet har tidligere fått bestilling på 200 fly med opsjon på ytterligere 100 fly fra fra det amerikanske flyselskapet United Airlines. Og - KLM har inngått en avtale med det amerikanske selskapet Bye Aerospace som utvikler elektriske fly med navnet eFlyer. Amerikanerne utvikler flytypen sammen med det franske industrikonsernet Safran SA, en virksomhet som har fokus på flyfremdriftssystemer, flyutstyr, forsvarssikkerhet og kommunikasjon. Bye Aerospace har en ordrereserve på nærmere 900 fly.

frode steen.jpg

–Det er tusenkronersspørsmålet
Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole (NHH) er medlem av Konkurranseklagenemnda, og har i de siste årene fokusert mye på flymarkedet. 

–Hva tror du er årsaken til at mange tør å satse på etablering av nye flyselskap når alle problemene råder i bransjen?

Professor Frode Steen mener at tilgangen på billige og til dels mannskap er noe av årsaken til at mange selskaper er etablert etter pandemien. Foto: NHH

–Det er tusenkronersspørsmålet. Det eneste som taler for nyetablering har vært tilgang på billige fly og dels mannskap, og at mange store aktører har en høy gjeldsgrad etter Covid. På etterspørselssiden ser det derimot mindre lyst ut på grunn av store internasjonale konflikter, og galopperende priser som reduserer reiselysten. På den annen side, nyetableringene går typisk etter turistsegmentet, og her ventes jo veksten på sikt. Forretningssegmentet tror jeg for alltid er påvirket av den digitale revolusjonen som Covid innebar.

–Hvordan opplever du viljen til å være med på det grønne skiftet i næringen? 

–Mange flyselskap trenger fornying av gammel flypark, og spesielt i EU innebærer miljøavgiftene at man får mere effektive fly.

Den svenske luftfartsindustrien har i de siste årene vært offensiv med satsning på blant annet elektriske fly, et land med et solid kompetansemiljø innen flyproduksjon. 
Hvordan opplever du forskningsinnsatsen i Norge, blant annet med tanke på SAF (bærekraftig flydrivstoff), batteriutvikling og hydrogen?

–Her er jeg ikke blant de største optimistene, og tror verken Avinor eller Widerøe gjennom FOT-støtte skal bære el-flysatsingen. El-fly kommer, først hybrider, og de er velegnet på tynnere regionale kortruter, men jeg tror de kommer uavhengig av hva vi gjør her hjemme. Bygge fly i Norge? Jeg har liten tro på at det kan bli konkurransedyktig. Vi klarte ikke engang å tjene penger på el-bilproduksjon. Vi kan kanskje håpe på å bygge know-how, men produksjonen vil måtte skje ute.

Trosser problemene

Victoria Bryan, som er pilot og journalist med luftfartsindustrien som spesialfelt, forklarer at den globale «grunnstøtingen» for næringen har bidratt til at oppstartsselskaper har god tilgang på både fly og mannskap etter pandemien.  

Bryan skriver på nettstedet Aerotime Hub  at «mange flyselskaper, både gamle og nye, har utnyttet situasjonen til å hente fly fra utleiere til billige priser. Utgangen av 2021 har også sett en økning i nye flybestillinger, med flyselskaper som etter pandemien ønsker levering av mer effektive fly. Takket være en stor etterspørsel etter innenlandsflyvninger i USA er det ansatt mange piloter, men det er fortsatt mange arbeidsledige kvalifiserte piloter på jakt etter arbeid i andre deler av verden».

Billige fly og ledige flyruter
Stuart Hatcher, som er sjefsøkonom for luftfartskonsulentselskapet IBA, bekrefter det samme som Steen og Bryan, og mener at den beskjedne boomen i oppstartsbedrifter i stor grad har vært drevet av billige fly og ledige flyruter, og bemerker at nesten 40 prosent av de nye oppstartsselskapene identifisert av IBA er basert i Europa. 

–IBA forventer at et gunstig miljø vil fortsette for oppstart i 2022, men hvis den globale bruken fortsetter å ta seg opp etter lettelsen av restriksjonene, kan endringer i tilgjengeligheten av billige fly endre utsiktene for utvalgte forretningsmodeller

86 selskap erklært konkurs

Nettstedet Tourism Review skrev i mai 2022 at totalt 86 flyselskaper har blitt erklært konkurs på grunn av virkningen av pandemien de siste to årene. De siste dataene fra International Air Transport Association (IATA) viser at i 2020 var opptil 53 selskaper skjebnebestemt til å mislykkes, mens i 2021 falt dette tallet til 33. Til tross for den alvorlige virkningen av Covid-19 i denne perioden, er dataene bedre enn de var i 2019, før helsekrisen. I løpet av denne perioden ble det registrert 59 flyselskapskonkurser, seks flere enn kriseåret og 26 færre enn i fjor. Ifølge IATA-tall oversteg flyselskapenes kumulative tap 51,8 milliarder dollar i 2021 på grunn av Covid.

Disse tallene ville vært mye verre uten den statlige støtten som mange regjeringer har gitt til flyindustrien. I Spania ble det for eksempel gitt små redningspakker til Air Europa og Plus Ultra Líneas Aéreas, men andre land var mye mer ambisiøse. Tyskland og Frankrike hjalp Air France og Lufthansa med redningsaksjoner på milliarder av euro, og Nederland med KLM. Lufthansa betalte for øvrig tilbake støtten i 2022.

Flyr,_LN-FGH,_Boeing_737-8_MAX.jpg

Selskapet Flyr startet flyvninger 30.juni 2021. Foto: Anna Zvereva, Flickr CC BY-SA 2.0

I 2021 ble blant annet følgende flyselskap etablert:

Islas Air (Spania) - Northern Airlines (Sverige) - EGO Airways (Italia - konkurs i 2022) - Flyr (Norge) - Canarian Airways (Spania) - Vietravel Airlines (Vietnam) - Burundi Airlines (Burundi) - Uep Airways (Spania) - Norse Atlantic Airways (Norge) - Breeze Airways (USA) - Avelo Airlines (USA) - Waltzing Matilda Aviation (USA og Canada) - SkyAlps (Italia) - Global X (USA) - Grecian Air (Hellas) JetSmart Perú (Peru) - Ecuatoriana Airlines (Ecuador) - Air Montenegro (Montenegro) - PLAY (Island) - Green Africa Airways (Nigeria) - ITA (Brazil) - Air Catalogne (Frankrike) - Flylili (Romania) - ETF Airways (Kroatia) - Alvir Airways (Pakistan) - United Nigeria (Nigeria) - Qanot Sharq (Usbekistan) - WestAf (Algerie) Africa Airlines (Kongo) - Air Astra (Bangladesh) - Uzbekistan Express (Usbekistan) - Aha! (USA) - ITA Airways (Italia) - FlyOne Armenia (Armenia) - Zambia Airways (Zambia) - Go2Sky (Slovakia)

Norse Atlantic Airways var ett av flyselskapene som ble etablert i 2021. Foto: Next Trip Network, Flickr CC BY 2.0

Her er noen av flyselskapene som er startet i 2022

Akasa Air

Hovedkvarter: Mumbai, India

Akasa_Air_VT-YAA.jpg

Foto: bfi_watch_ca350, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Akasa Air er et indisk lavprisflyselskap med hovedkontor i Mumbai i India, grunnlagt av Vinay Dubey som nå er administrerende direktør for selskapet. Dubey eier 31 prosent av selskapet, er en veteran i luftfartsindustrien og  tidligere administrerende direktør (CEO) i Jet Airways og GoAir (tidligere kjent som Go First). Den indiske milliardæren Rakesh Jhunjhunwala eide 40 prosent av selskapet, men døde 14.august 2022, sju dager etter at selskapet kom i gang med sin første rute 7.august med innenlandsturer som går fra Mumbai til Ahmedabad. Selskapet opererer med sju fly (Boeing 737 Max) til ni destinasjoner. Vinay Dube har uttalt at selskapets mål er å ha 18 fly innen utgangen av 2022, for så å utvide med 12 til 15 fly per år med en ordre på 66 fly.

Greater Bay Airlines

Hovedkvarter: Hong Kong

B-KJA_HKG_(27-9-2021).jpg

Foto: Kobe Leung, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Greater Bay Airlines er et Hong Kong-basert flyselskap etablert som Donghai Airlines i 2010, og omdøpt i juli 2020 til Greater Bay Airlines. Greater Bay Airlines mottok sitt første fly i september 2021, et tidligere Norwegian-fly, en Boeing 737-800 leid fra selskapet ICBC Financial Leasing.  Flyselskapet første tur, en chartertur, ble gjennomført 29.november 2021 med tur/retur fra Hong Kong til Bangkok samme dag. Greater Bay Airlines første passasjerflyvning skjedde fra Hong Kong til Bangkok 23. juli 2022. Fra august 2022 er selskapets planer å fly denne ruten på onsdager og lørdager, og opererer med tre fly (november 2022). Flyselskapet håper å fylle tomrommet etter nedleggelsen av det regionale flyselskapet Cathay Dragon, et datterselskap i Cathay-gruppen. Grunnleggeren av selskapet er forretningsmagnaten Bill Wong Cho-bau fra Hong Kong.

Fly Arna

Hovedkvarter: Jerevan, Armenia

276168573_159443659809297_1961005214498726756_n.jpg

Fly Arna er et armensk lavprisflyselskap med hovedkontor i Jerevan i Armenia. Etableringen er en joint venture-avtale mellom lavprisselskapet Air Arabia (De forente arabiske emirater) og regjeringseide Armenia National Interests Fund (ANIF). Fly Arna startet flyvninger til Hurghada 3. juli 2022 og til Sharm El Sheikh 4. juli 2022, og har valgt å bruke Airbus A320 i sin flåte, det samme som moderselskapet Air Arabia. Selskapet har to fly og opererer til seks destinasjoner.

Bonza

Hovedkvarter: Sunshine Coast, Australia

296597075_363839289251329_4465832493181930059_n.jpg

Bonza er et kommende australsk lavprisflyselskap med hovedkvarter i Sunshine Coast i Australia. Selskapet er grunnlagt av blant annet den tidligere direktøren for Virgin Blue, Tim Jordan. er finansiert og støttet av 777 Partners, et privat investeringsselskap med base i Miami i USA.  Flyselskapet planlegger å starte operasjoner i Australia i 2022, og vil hovedsakelig betjene nye innenlands- og regionale ruter i Australia. Ifølge selskapets kommersielle direktør, Carly Povey, skal det etableres 27 ruter.

– 96 prosent av disse rutene er ikke tilgjengelige til lave kostnader, sier hun til nettstedet Current Affair. Bonza lover flyreiser som starter fra bare 55 australske dollar (cirka 368 kroner/november 2022) med den første ruten som er satt til å gå fra Sunshine Coast til Whitsundays for 59 australske dollar én vei. Flyselskapet har ennå ikke fått godkjenning fra reguleringsorganet, Civil Aviation Safety Authority (CASA). Bonza har så langt anskaffet tre Boeing 737 Max 8.

Ultra Air Colombia

Hovedkvarter: Rionegro, Colombia

297490403_189887896791458_1733356501412666433_n.jpg

Ultra Air er et colombiansk lavprisflyselskap med hovedkontor i byen Rionegro i Colombia lokalisert på José María Córdova internasjonale lufthavn som betjener Medellín, den nest største byen i landet. Ultra Air ble grunnlagt i 2020 av grunnlegger og tidligere administrerende direktør i Viva Air Colombia & Viva Air Perú og tidligere Interjet-sjef William Shaw. Selskapet fikk sin lisens fra de colombianske luftfartsmyndighetene i januar 2022, og kom i gang med sin første flyvning 23. februar 2022 med en  flytur fra Bogotá til San Andrés Island. Ultra Air har seks fly og opererer til 9 destinasjoner, alle innenlandsruter.  Ifølge nettstedet Simple Flying og et nylig utgitt dokument fra Colombias sivile luftfartsmyndigheter ønsker Ultra Air å fly til 15 internasjonale destinasjoner i Amerika, i land som Mexico, Ecuador, Peru, Costa Rica, Cuba, Panama, Venezuela, Den dominikanske republikk og de forente stater. Ultralavprisselskapet vil lansere 33 internasjonale ruter fra fem byer i Colombia: Medellín, Cartagena (CTG), Pereira (PEI), Cali (CLO) og Barranquilla (BAQ).  Rutene vil bli operert med Airbus A320ceo og A320neo fly.

Surcar Airline

Hovedkvarter: Kanariøyene

Videoen er fra testflyvningen i februar 2022. Video: Onda Cero La Palma

Surcar Airline er en sjøflyoperatør under etablering på Kanariøyene i Spania. Selskapet gjennomførte de første testflyvningene i januar 2022, og venter på lisens fra State Aviation Safety Agency (AESA). Ifølge nettstedet Atlanticohoy er det heller ikke avklart om selskapet får bruke havnen i  hovedbyen på Kanariøyene, Las Palmas. Planen er ifølge nettstedet Simple Flying å operere med 15 000 passasjerer per år, og fly mellom de største byene på øygruppen. Lokale myndigheter og det danske selskapet Nordic Seaplanes står bak investeringen. Flytypen som skal brukes er DHC-6-300 Twin Otter med 16 seter. Nordic Seaplanes er det eneste flyselskapet i Europa som flyr med denne typen fly. 

Niceair

Hovedkvarter: Akureyri, Island

52342242587_3e1e715084_b.jpg

Foto: Anna Zvereva, Flickr CC BY-SA 2.0

Niceair er et virtuelt flyselskap* med hovedkontor i Akureyri på Nord-Island, med operasjoner basert på Akureyri lufthavn. Investorer fra det islandskfiske- og fiskeforedlingsselskap Samherji, handelsselskapet KEA, ølbryggeriet Kaldi og det islandske flyselskapet Norlandair er blant investorene i selskapet. Etter lanseringen av sin første rute til London Stansted 3. juni 2022 med en chartret Airbus A319 fant selskapet ut at det ikke var tillatt å frakte passasjerer på sin første returflyvning fra London tilbake til Akureyri, basert på en ny lufttrafikkavtale mellom Island og Storbritannia knyttet til Brexit.

Selskapet er nå i gang med flyruter til København i Danmark og Tenerife i Spania, og vil starte nye ruter til Alicante i Spania og Düsseldorf i Tyskland neste år.

*Et virtuelt flyselskap er et flyselskap som har satt bort (engelsk: outsourced) så mange som mulige funksjoner av selskapet både operasjons- og driftsmessig. Administrasjonen og ledelsen i selskapet har fortsatt kontroll og regjerer over selskapets virksomhet. Driften i et virtuelt flyselskap kan fra et offentlig perspektiv fremstå som et slags reisebyrå.

Eswatini Air

Hovedkvarter: Manzini, Eswatini

299738445_3274870309421856_878360098136105312_n (1).jpg

Eswatini Air er et nasjonalt flyselskap med hovedkvarter på King Mswati III International Airport ved byen Manzini, den eneste aktive internasjonale sivile flyplassen i Eswatini. Eswatini Airs morselskap er Royal Eswatini National Airways Corporation (RENAC). Selskapet har anskaffet to Embraer ERJ 145 med 50 seter fra flyselskapet Hop!, og planlegger flyvninger til Cape Town, Durban og Johannesburg i Sør-Afrika, og til Harare i Zimbabwe. Det er så langt ikke ikke annonsert når selskapet kommer i gang med driften.

Flybe - relansert

Hovedkvarter: Devon, England

52477233189_ae2d0aa052_k.jpg

Foto: Ian Gratton, Flickr CC BY 2.0

Flybe er et relansert britisk flyselskap med hovedkvarter på Exeter International Airport i Devon i England, som ble satt under konkursbehandling på grunn av av koronaviruspandemien i 2019–2020. Selskapet hadde 180 flyruter mellom 55 europeiske flyplasser før konkursen. Nå er Flybe i gang med nye ruter til de engelske byene London Heathrow, Newcastle, Newquay, Southampton, Leeds Bradford, Manchester og East Midlands, Genève i Sveits, Amsterdam i Nederland, Belfast i Irland, Glasgow og  Aberdeen i Skottland og Avignon, Brest og Toulon i Frankrike.

Aeroflyer

Hovedkvarter: Kelowna, Canada

278328449_118353317483325_4011733402921949943_n.jpg

Aeroflyer er et charterselskap som ble etablert 11.april 2022  av KF Aerospace, et kanadisk selskap som tilbyr blant annet flyvedlikehold og leasing. Selskapet vil tilby både innenlandske og internasjonale charterprogrammer. Aeroflyer har for tiden to Boeing 737-600

Equair

Hovedkvarter: Quito, Ecuador

271601742_130507209436640_3678280637671708690_n.jpg

Foto: facebook.com/equair.com.ec/

Equair er et  flyselskap med hovedkontor i Quito i Ecuador som startet med innenlandsflyvninger 10.januar 2022.  Selskapet har nå to fly av typen Boeing 737-700, og mottok sitt første fly 4.desember 2021. Selskapets destinasjoner er Quito, Guayaquil, Baltra Island og San Cristóbal Island på Galápagosøyene og charter til Punta Cana i Den dominikanske republikk. Flyselskapet konkurrerer nå med de ecuadorianske datterselskapene til Avianca og LATAM, samt Aeroregional.

Céleste

Hovedkvarter: Morlaix, Frankrike

Céleste er et nytt regionalt flyselskap etablert på Morlaix flyplass i Bretagne i Frankrike. Planen er at selskapet skal fylle tomrommet til flyselskapet Ho! etter at de forlot Morlaix i mars 2022. Flyvningene starter i januar 2023. Den tidligere sjefen for Vueling Airlines France (2017-2019), Bruno Besnehard, er daglig leder for selskapet.

Air Congo

Hovedkvarter: Den demokratiske republikken Kongo

Air Congo er et nytt flyselskap under etablering i Den demokratiske republikken Kongo (DRC). Chérubin Okende, transportministeren i landet, har kunngjort at hans regjering tar sikte på å lansere Air Congo som er joint venture-selskap med Ethiopian Airlines. Regjeringen vil ha en majoritetsandel på 51 prosent av det oppstartede flyselskapet, mens Ethiopian Airlines vil ha en eierandel på 49 prosent. DRC har allerede et nasjonalt flyselskap, Congo Airways, som startet sin virksomhet i 2015. Mens Congo Airways sliter med å vokse, har regjeringens beslutning om å opprette et andre nasjonalt flyselskap overrasket mange.

Air Alderney

Hovedkvarter: Alderney, Guernsey

Air_Alderney_airplane_(2020).jpg

Foto: Paweł Szymański, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Air Alderney startet charteroperasjoner 7. februar 2022, med flyreiser mellom øya Alderney på Guernsey, Shoreham-by-Sea, Lydd, Biggin Hill i England og Jersey på Kanaløyene. Air Alderney eier for tiden to Britten-Norman BN2B-26 Islander, og planlegger å komme i gang med ruteflyvninger i november 2022.

Fly Jinnah

Hovedkvarter: Karachi, Pakistan

275054442_106604028647661_2294198823269426022_n.jpg

Fly Jinnah eller FJ er et lavprisselskap som eies og drives i fellesskap av Lakson Group og Air Arabia Group i De forente arabiske emirater. Selskapet startet innenlandsflyoperasjoner 1. november 2022, og opererer med tre Airbus A320-200 og har ruter til fem destinasjoner, - Islamabad, Karachi, Lahore, Peshawar og Quetta.

AeroItalia

Hovedkvarter: Roma, Italia

9H-GEF_Boeing_737-86Q_Aeroitalia_Stansted_1.10.22.jpg

Foto: Colin Cooke Photo, Flickr CC BY-SA 2.0

AeroItalia  ble lansert i 2022, av en tidligere konsulent fra Italias departement for infrastruktur og transport, Francesco Gaetano Intrieri, som er AeroItalias administrerende direktør. Selskapet er økonomisk støttet av Germán Efromovich, som er AeroItalias president, og som tidligere var eier av det colombianske flyselskapet Avianca, og av en fransk bankmann ved navn Marc Bourgade.  AeroItalia kom i gang med første flyvning 9.juli 2022, og flyr nå til flere innenlandsdestinasjoner, samt Malta og Zakynthos i Hellas og til London i England og Bacau i Romania fra desember 2022. Selskapet har anskaffet tre Boeing 737-800 og en ATR 72-600.

Silk Avia

Hovedkvarter: Tasjkent, Usbekistan

Silkavia er et lavprisselskap under etablering i Usbekistan. Flyselskapet vil bli privatfinansiert, men styres foreløpig av Usbekistan Airports. Styreleder er Rano Jurayeva, som har kunngjort at planen er å anskaffe tre fly i 2022 og tre i 2023, og totalt 12 fly som skal betjene 40 innenlandsruter. Flyene vil leveres av den fransk-italienske flyprodusenten ATR. 

Fly Dhaka

Hovedkvarter: Dhaka, Bangladesh

Fly Dhaka er et lavprisflyselskap under planlegging i Bangladesh, som har inngått et konsulentsamarbeid med Air Asia. Fly Dhaka er et privat flyselskap finansiert av en rekke forretningsmenn fra Bangladesh. En av dem er Anisul Islam Mahmud, tidligere utenriksminister og  miljø- og skogminister i Bangladesh. Selskapet venter på lisens fra Civil Aviation Authority of Bangladesh (CAAB), men prosessen er ifølge avisen The Daily Star forsinket. CAAB besluttet i mars 2022 og ikke gi tillatelse til noen nye flyselskaper til å fly fra Dhaka på grunn av mangel på plass ved terminalen på Hazrat Shahjalal International Airport (HSIA).  Fly Dhaka planlegger å gå til anskaffelse av den fransk/italienske flytypen ATR72-600.

Air Astra

Hovedkvarter: Dhaka, Bangladesh

314670295_203775398674650_7687077102958858768_n.jpg

Air Astra er et flyselskap mottok flyoperatørsertifikat 3.november 2022, som åpner for at flyselskapet kan starte sine første flyvninger i slutten av november 2022. Selskapet har anskaffet to ATR72-600 og mottar ytterligere to nye fly tidlig i 2023. Air Astra vil starte innenlandsflyvninger blant annet med rutene Dhaka - Cox's Bazar og Dhaka - Saidpur. 

L'Odyssey

Hovedkvarter: Genève, Sveits

L'Odyssey er et virtuelt flyselskap som fra juni har operert med luksuriøse charterflyvninger med en Saab 340 med 27 seter. I følge CH-Aviation.com er L'Odyssey et datterselskap av Paris-baserte Jet Airlines. Selskapet skal betjene Toulon, Deauville, Bergerac og Dinard fra Genève. 

Kuva Air

Hovedkvarter: Harare, Zimbabwe

279434535_118767377466705_5887161426016000547_n.jpg

Kuva Air er et nytt lokalt flyselskap med hovedkontor i Harare i Zimbabwe, operert av Executive Air, som ble lansert i april 2022, og startet kommersiell drift med tre ganger ukentlig Harare-Kariba-Victoria Falls-tjeneste 25. mai 2022. Flyet er en Embraer 120 med plass til 30 passasjerer. I oktober 2022 kunngjorde Kuva Air at de «midlertidig stopper flyreiser mens vi jobber for å gjøre reiser rimeligere og online bestilling enklere». Flyselskapet planlegger å implementere et nytt bookingsystem.

Southwind

Hovedkvarter: Harare, Zimbabwe

Southwind er et tyrkisk flyselskap som startet sine første flyvninger i august 2022. Selskapet er i første rekke rettet mot det russiske feriemarkedet for destinasjonen Antalya i det sørlige Tyrkia, og skal frakte turister fra fem byer i Russland, blant annet St. Petersburg, Chelyabinsk, Jekaterinburg og Kazan. I september etablerte også selskapet flyvninger til Tbilisi i Georgia. Southwind har anskaffet to Airbus 330-200 og en Airbus 321. Nettstedet Simple Flying skriver at oppstarten av flyselskapet er imidlertid i hard konkurranse fra det andre tyrkiske lavprisselskapet Pegasus Airlines, som betjener hyppige flyvninger på ruten Tbilisi-Antalya fem ganger i uken. 

Jet Airways - relansering

Hovedkvarter: Delhi, India

30673783091_0e101929c5_c.jpg

Foto: Alan Wilson, Flickr CC BY-SA 2.0

Jet Airways som har hovedkontor i Dehli i India planlegger en relansering etter at selskapet innstilte alle sine flyvninger 17. april 2019 som følge av betalingsproblemer. Jet Airways fløy til over 65 destinasjoner i India og over hele verden, inkludert Europa, Midtøsten, Sørøst-Asia og Nord-Amerika, med knutepunkter i Mumbai, Delhi, Bengaluru og gateways i Amsterdam, Paris, London og Abu Dhabi. Selskapet opererte 89 fly. Med en gjennomsnittsalder på 4,5 år hadde Jet Airways (India) Ltd. en av verdens yngste flyflåter.

Jet Airways fikk lisens i mai 2022 fra de indiske luftfartsmyndighetene for oppstart igjen, men så langt er det ikke kommet noen offisiell kunngjøring om oppstartsdato.

Air Connect

Hovedkvarter: Bucuresti, Romania

300080582_182177864275128_5971590194591750472_n.jpg

Foto:facebook.com/AirConnectAviationGroup/

Air Connect er et nytt flyselskap med hovedkontor i Bucuresti i Romania. Selskapet kom i gang med sine første ruter i Oktober 2022, og planlegger å operere ni ruter med en ATR 72-600. De valgte destinasjonene er i første rekke innenlandsruter til byene Baia Mare, Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanƫa, Oradea, Sibiu, Suceava, Târgu Mureș og Timișoara, i tillegg til en rute til Budapest i Ungarn. Air Connect støttes av fem rumenske investorer og ledes av administrerende direktør Tudor Constantinescu, som tidligere fungerte som Chief Commercial Officer hos Blue Air, Romanias lokale lavprisselskap. Simply Flying skriver at AirConnect må konkurrere med det rumenske flaggskipet TAROM,  håper å vinne passasjerer ved å tilby mye lavere priser for noen av destinasjonene, for eksempel en startpris på 33,dollar for ruten Bucuresti-Suceava sammenlignet med TAROMs startpris på 78 euro.

Canada Jetlines

Hovedkvarter: Mississauga, Canada

Cam_03_01_HR_02Sm.jpg

Foto:Canada Jetlines

Canada Jetlines er et kanadisk ultralavprisflyselskap med hovedkontor i Mississauga i Ontario. Selskapet planlegger å følge forretningsmodellen til europeiske lavprisselskaper som Ryanair og easyJet ved å operere fra mindre sekundære flyplasser når det er mulig. Canada Jetlines kom i gang med sin første rute 22.september fra Toronto Pearson til Calgary. Selskapet har anskaffet en Airbus A320-200, og har ruter til tre destinasjoner, - Calgary, Vancouver og Toronto. I tillegg planlegger selskapet å fly til to destinasjoner i USA, Melbourne i Florida og La Vegas i Nevada.

RIA

Hovedkvarter: Riyadh, Saudi-Arabia

RIA er et flyselskap under planlegging i Saudi-Arabia med støtte fra PIF (Public Investment Fund), landets offentlige fond som er ett av de største i verden. Selskapet vil ikke lansere flyruter i 2022, men er verdt å nevne i rekke av oppstartsselskaper. Nettstedet Arabian Business skriver at fondet vil gå inn med 30 milliarder dollar. Investorene har som mål at selskapet skal bli en global aktør på linje med Qatar Airways og Emirates. Selskapet har vært i samtaler med Airbus og Boeing angående bestillinger på 80 fly. Saudi-Arabias RIA er en del av landets Vision 2030-mål, som har som mål å gjøre landets økonomi mindre avhengig av olje.

Arajet

Hovedkvarter: Santo Domingo, Den dominikanske republikk

309577238_179147467992709_4323294728102257624_n.jpg

Foto: facebook.com/AraJetAirline

Arajet er et lavprisselskap basert i Santo Domingo i Den dominikanske republikk. Bakgrunnen for etableringen har sin opprinnelse i flyselskapet Dominican Wings som i 2018 valgte å endre sin virksomhet fra charter til lavpris. Arajet ble offisielt landet i mars 2022. Selskapet startet med de første flyvningene 15.september 2022 med en tur fra Barranquilla i Colombia. AraJet planlegger å fly fra Den dominikanske republikk til USA, Cuba, Colombia, Puerto Rico, Costa Rica, St. Helena og Colombia. Maarten, Curaçao, Mexico, Panama, Aruba, Guatemala, Guatemala, Peru, Haiti, Trinidad og Tobago, Canada, El Salvador og Jamaica. Arajet venter også på tillatelse til starte flyvninger til Boston og andre byer i USA. Selskapet har anskaffet fem Boeing 737 MAX 8 og har bestilt 20 Boeing 737 MAX 200.

FitsAir - relansert til lavprisselskap

Hovedkvarter: Colombo, Sri Lanka

Fitsair som har hovedkvarter i hovedstaden Colombo på Sri Lanka er ikke et nytt, men er relansert til et lavprisselskap med ny eier, - Aberdeen Holdings. Selskapet startet opprinnelig som cargo-selskap i 1997 under navnet ExpoAir. Planen er å fokusere på destinasjoner som Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, India , Maldivene, Nepal, Pakistan, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater. Fitsair vil bruke flytypen Airbus A320-200.

ValueJet

Hovedkvarter: Lagos, Nogeria

ValueJet er et nytt flyselskap med hovedkontor i Lagos i Nigeria, som startet sine første flyvninger 10.oktober 2022. De første rutene som skal lanseres er Lagos til Abuja, Port Harcourt, Jos og Asaba. Flyreiser vil bli operert av flyselskapets nåværende flåte med tre Bombardier CRJ900. Flyreiser til flere destinasjoner forventes å bli lansert etter hvert som flere fly blir levert.

–Med en langsiktig visjon og veksttankegang har vi siktet oss inn i de kommende årene på å ekspandere utenfor det nigerianske luftrommet. Vi er i en privilegert posisjon til tross for eksisterende økonomisk motvind. Vi bygger en kostnadsbevisst virksomhet med en forståelse av sektoren og hvordan Nigeria er klar til å spille en nøkkelrolle i å utvikle Afrikas luftfart ved å bli med resten av de globale aktørene i regionale og internasjonale markeder, sier styrelederen i ValueJet, Kunle Soname.

Aeroexpress Regional

Hovedkvarter: Budapest, Ungarn

Aeroexpress Regional er et nytt lite flyselskap med hovedkvarter i Budapest i Ungarn. Selskapet startet flyvninger 5.september 2022 ned innenlandsruter fra Budapest til Cluj-Napoca og fra Debrecen til Cluj-Napoca og Targu Mures. Selskapet bruker en 33 år år gammel 30-seters Embraer 120.

Antigua Airways

Hovedkvarter: Osbourn, Antigua & Barbuda

Antigua Airways er et nytt flyselskap som opererer fra VC Bird International Airport (ANU) på øya Antigua. Flyplassen ligger noen kilometer nordøst for St John's, hovedstaden i Antigua og Barbuda. Antigua Airways er opprettet som et statlig flyselskap, startet flyvninger 1.november, og flyr mellom Murtala Mohammed International Airport (LOS) i Lagos, Nigeria, og VC Bird International Airport i Antigua. Antigua Airways flyvninger vil bli operert av EuroAtlantic Airways, et flyselskap basert på Lisboa lufthavn i Portugal.

Den primære investoren i flyselskapet er Marvelous Mike Press Ltd., som ifølge nettstedet One Mile at a Time ser ut til å være et nigeriansk trykkeri- og forlagsfirma. Selskapet har ingen tidligere erfaring fra flybransjen, og eier 80 prosent av flyselskapet. Den andre eierandelen på 20 prosent eies av regjeringen i Antigua og Barbuda, og bruker midler fra et statlig fond. Regjeringen i Antigua og Barbuda fremholder dette som en viktig kobling til Vest-Afrika, med potensial for betydelig økonomisk fordel og investeringer.

bottom of page