top of page

Mener at disse båtene kan bli et vendepunkt for maritim industri

Artemis-Technologies-unveils-worlds-most-advanced-100-electric-passenger-ferry-EF-24-Passe

En båt som dette vil settes inn som et testpilotprosjekt i Belfast i Nord-Irland i 2024. Illustrasjon: Artemis Technologies

Nyhet

Et selskap i Nord-Irland er i gang med å produsere det de hevder er verdens mest avanserte elektriske hydrofoil. Med en toppfart på 38 knop.

Paul Aage Hegvik

9.oktober 2022

Den elektriske hydrofoilen med navnet EF-24 er utviklet og produsert av firmaet Artemis Technologies i Belfast i Nord-Irland. Den første som går ut av dokken vil settes i trafikk mellom Belfast og Bangor i 2024.  Den britiske konkurranseseileren Iain Percy, som er olympisk mester og veteran i America Cup, er grunnlegger og leder av selskapet som ble etablert i 2017.

–EF-24 kan gi en umiddelbar grønn transportløsning som konkurrerer økonomisk med vei og jernbane i byer som San Francisco, New York, Venezia, Istanbul, Dubai og Singapore, sier Iain Percy. Foto: Artemis Technologies

Lidenskapelig

Percy er lidenskapelig opptatt av å beskytte havene, og bruker aktivt teknologien som benyttes av seilbåtene i America Cup. 

«Vi har kombinert vår erfaring fra ekstremseiling, motorsport, romfart og avansert produksjon for å designe og utvikle et elektrisk fremdriftssystem som ganske enkelt er en «gamechanger», et vendepunkt for den maritime industrien, sier han til Irish Times, og mener at det vil bli en kostnadseffektiv offentlig transportløsning som bidrar til å håndtere luftforurensning, overbefolkning med stor belastning på mange byer og støy.

–Vi vil oppmuntre andre byer rundt om i verden til å utnytte potensialet i elvene og sjøen, 

Unikt kollisjonssystem

Med en kapasitet på 150 passasjerer, en toppfart på 38 knop og drevet av et elektrisk fremdriftssystem, vil fartøyene som er 24 meter lang benytte hydrofoiler som reduserer luftmotstand og dermed sparer energiforbruket. Batteriene vil gi en rekkevidde på omtrent 210 kilometer. Denne teknologien kan også bidra til at en blir mindre sjøsyk. Et unikt kollisjonssystem for høy hastighet kan også forhindre at fartøyene treffer marine dyr og andre gjenstander i vannet. 

–EF-24 vil gi umiddelbar grønn transportløsning som konkurrerer økonomisk med vei og jernbane på steder som San Francisco, New York, Venezia, Istanbul, Dubai og Singapore, hvor som helst rundt om i verden som søker bærekraftige transportalternativer for å redusere karbonutslipp, sier Iain Percy.

Sjøfartsindustrien transporterer 11 milliarder tonn årlig og håndterer nesten 90 prosent av verdenshandelen. Økende politisk press har fått Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) til å iverksette regulerende tiltak for å redusere klimagassutslipp i samsvar med Parisavtalen. Tiltakene skal redusere CO 2-utslipp med 50 prosent innen 2050.

 

Pilotprosjekt
Den første hurtigbåten, som har fått navnet Zero, vil driftes av Condor Ferries fra Belfast til Bangor, og starter som et pilotprosjekt i 2024.

John Napton, administrerende direktør i Condor Ferries, understreker at rederiet som en ledende operatør av passasjerferger, kontinuerlig vil utforske teknologi.

–Dette vil gi oss en mulighet til å seile mer bærekraftig, og vi vet at kundene våre har samme tankesett, Grønne fartøyer som EF-24 er det perfekte rene alternativet til tradisjonelle dieselferger, sier han.

Utenriksministeren for Nord-Irland, Chris Heaton-Harris, gratulerer Artemis Technologies og Belfast Maritime Consortium med planene.

–Jeg besøkte nylig hovedkvarteret til Artemis. Jeg er glad for at de griper de mange mulighetene som utviklingen av grønn transport gir, og som den britiske regjeringen er forpliktet til å støtte gjennom vår nullutslippsstrategi.

Verdens raskeste elektriske hydrofoilbåt settes inn i trafikk i Stockholm i 2023

Det svenske selskapet Candela er også på offensiven med elektriske hydrofoilbåter.

 2023 vil Candela sjøsette verdens raskeste elektriske hurtigbåt i Stockholm, som kan halvere pendlertiden mellom noen skjærgårder.

Euronews skriver at Candela P-12 er en «flyvende hurtigbåt» som vil ta 30 passasjerer og nå en hastighet på 30 knop. Hydrofoilene vil løftes når båten har en hastighet på 18 knop.

Candela hevder at teknologien reduserer energien per passasjerkilometer med 95 prosent sammenlignet med dagens fartøy, og være mer energieffektivt enn en hybridbuss. Batteriene kan lades på en time. Hydrofoil-teknologien vil også bidra til at båten vil fungere godt i skjærgården på grunn av at den forhindrer bølgeskader på sensitive strandlinjer, natur og andre fartøyer.

«Moderne ekspresstog»

Den første testbåten vil koble sammen forstaden Ekerö og sentrum i Stockholm. Ekerö-beboerne må for tiden ta en 55-minutters tur med buss, T-bane eller konvensjonell ferge. Candela P-12 Shuttle vil dekke ruten på 15 kilometer på 25 minutter, og sparer pendlerne 50 minutter om dagen.

Båten har datastyrte «flykontroller» som vil justere hydrofoilene opptil 100 ganger per sekund for å holde fergen stabil.

Erik Eklund, visepresidenten for kommersielle fartøy i selskapet, hever at ingen andre skip har denne typen aktiv elektronisk stabilisering.

–Å fly om bord på P-12 Shuttle i grov sjø vil føles mer som å være på et moderne ekspresstog enn på en båt: det er stillegående, jevnt og stabilt, sier han.

Kostnadsreduksjon på 60 prosent
Maritim trafikk er allerede Stockholms mest populære kollektivtransport, men den betjenes av en flåte på mer enn 70 relativt ineffektive dieseldrevne båter. Candela hevder for øvrig at hydrofoilbåten vil gi operatørene en kostnadsreduksjon på 60 prosent sammenlignet med dagens fartøy.

Candela har mottatt en betydelig støtte fra den svenske regjeringen og samarbeidet med det svenske trafikkverket som har finansiert halvparten av båten, mens selskapet finansierer den andre halvparten. Candela hevder for øvrig at over 600 byer, kommuner, fartøyoperatører og byutviklere allerede har uttrykt interesse for skyttelfatøyet.

bottom of page