top of page

Opplever verden som flyger på den ikoniske jumbojeten

184784397_3992494327453712_4905188970199658618_n.jpg

–Etterspørselen etter flygere er enorm, spesielt her i USA. sier Jan Morten Ledang fra Ørland i Trøndelag. Foto: Privat

Nyhet

Norske Jan Morten realiserte guttedrømmen i 1987 da han gjennomførte pilot-utdanningen i USA. Etter 35 år har han fortsatt landet som base for flyturer i store deler av verden.

Paul Aage Hegvik

24.januar 2023

– «The Queen» er en drøm å fly, veldig stabil og responsiv, men det er et massivt fly med en takeoff-vekt på opp til 447 tonn, så du må være litt mere forutseende og planlegge litt lengere i forveien for å si det slik. sier Jan Morten Ledang som er Boeing 747-pilot for det amerikanske flyfraktselskapet Atlas Air.  Selskapets hovedkvarter er i Purchase i New York i USA med et flyoperasjonssenter i Erlanger i Kentucky. Ledang har i mange vært bosatt i Kentucky.

 

Tett på fly siden barndommen 

Ledang er opprinnelig fra Ørland i Trøndelag, Interessen for å fly kom tidlig med en oppvekst tett på Ørland flystasjon, som i dag er vertskap for Norges største militære flybase. Og ikke minst ble det mye snakk om flyvning i hjemmet med en far som var flygeleder i kontrolltårnet på Ørlandet. Ledang gjennomførte pilot-utdanningen i 1987 ved North American Institute of Aviation i South Carolina i USA. Skolen hadde nære forbindelser til North European Aviation Resources (NEAR) i Vigra i Møre- og Romsdal, og var i starten en skole for SAS. Skolen fikk et utmerket rykte i Nord-Europa. 

Sweetman&Ledang.JPG

Jan Morten Ledang har fartet verden rundt i 35 år, og har vært bosatt i utlandet siden 1987. Foto: Privat

Fra fjerne Østen til karibisk palmesus
Etter endt utdanning jobbet han blant annet som kaptein i flyselskapet Comair som opererte for og var eid av Delta Airlines. Hovedkvarter for selskapet var i Cincinnati/Northern Kentucky International Airport. Her gjennomførte han gradvis  utsjekk på ulike typer passasjerfly som brasilianske Embraer  og kanadiske Bombardier. I 23 år, fra 1989 til 2012, fløy han til de fleste Delta Airlines-destinasjoner i Nord-Amerika og blant annet til Mexico og Bahamas. I juli 2012 kunngjorde Delta at de ville legge ned Comair etter drift i mer enn tre tiår. Fra 2013 til 2018 jobbet han for det indonesiske flaggselskapet Garuda. Etter endt kontrakt i Indonesia, returnerte han til Nord-Amerika.  Her var Ledang operativ instruktør og utsjekk-pilot på både fly og i simulator for PSA Airlines fra 2018 til pandemien startet i 2020, PSA et regionalt selskap som er eid i sin helhet av American Airlines.  Som følge av pandemiens negative innvirkning på passasjerflygningen over hele verden ble det bytte av jobb igjen. Han ble da ansatt av Atlas Air World Wide, et av verdens største cargo-flyselskap og operatør av Boeing 747.

Verdensomfattende og variert
Rutenettverket til Atlas er verdensomfattende og variert, i første rekke på grunn av at det er et selskap som driver med ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance), en avtale mellom to flyselskaper, der utleier samtykker i å gi et fly, mannskap, vedlikehold og forsikring til leietaker – mot betaling for antall timer i operativ tjeneste. 

– Jeg har så langt flydd stort sett overalt i Asia, blant annet til Kasakhstan og Uzbekistan og mye til Europa, for det meste til Frankfurt, Berlin og Leipzig i Tyskland, og til Amsterdam i Nederland, forklarer Ledang.

​Nettstedet Aerotime skriver at analytikere fra Market Monitor Global (MMG) i en global rapport i fjor vår spådde at det globale ACMI-markedet er satt til å registrere en betydelig økning på rundt 6,9 prosent årlig vekstrate. Industrien forventes også å nå 7,1 milliarder dollar innen 2027, nesten en dobling av fire milliarder dollar som ble registrert i 2020. AeroTime har for øvrig satt sammen en liste over ti flyselskaper basert på flyflåtens størrelse som kan anses som ledende på det globale markedet. Her er Atlas Air det ledende selskapet i verden.

N863GT.JPG

Produksjonen av Boeing 747 er nå avsluttet. N863GT (på bildet) var det siste som rullet ut av fabrikken før produksjonen stoppet. Flyet er nå levert til Atlas Air. Det er dekorert med Apex Logistics International sin logo, en av selskapene som Atlas Air er operatør for gjennom en ACMI-avtale. Foto: Privat

Enorm etterspørsel etter flygere

– Du har nå valgt cargo-fly. Er det en spesiell grunn til dette?

– Nei, det er egentlig ingen grunn, mere tilfeldighet må man vel si. Eller kanskje jeg kan skylde på Covid-19. Pandemien hadde vel som alle vet en stor innvirkning på flyindustrien, blant annet med mange permitteringer. Som instruktører fikk vi kanskje føle det først da all trening opphørte når flyselskapene mer eller mindre sluttet å fly som følge av pandemien. Cargo-industrien fikk derimot en opptur under pandemien, Folk i hele verden hadde fortsatt behov for forsyninger i fra fjern og nær. Og ikke minst som de sa i «Top Gun», de trengte sine doser av «rubber dog-shit» i fra Hong Kong, sier Ledang, og forklarer at alt i skrivende stund har snudd seg.
–Etterspørselen etter flygere er enorm, spesielt her i USA. Jeg får personlig daglig tilbud, mange med en signeringsbonus opp mot 150 000 amerikanske dollar. Jeg skal ikke se bort i fra at jeg går tilbake til passasjerflygning. med tanke på at jeg har bare seks år igjen før pensjon, sier han.

– «The Queen» er en drøm å fly

En epoke ble avsluttet 6.desember i fjor da den siste Boeing 747 forlot fabrikken etter at den har vært i produksjon siden 1968. Foto: Boeing

Produksjon av Boeing 747 er nå avsluttet, etter at den siste nylig rullet ut av Boeing Everett Factor som er verdens største bygning.

– Det er litt vemodig at de slutter å produsere et slikt ikonisk fly. Jeg er samtidig litt stolt over at jeg kanskje vil få muligheten til å få være ved kontrollene på den siste produserte Boeing 747’n, og vite at jeg har tatt del den historien, sier 747-piloten Jan Morten Ledang,

Boeing skrev historie 6.desember i fjor da den siste Boeing 747 med kallenavnet «Jumbojet» rullet ut av verdens største bygning, Boeing Everett Factory i Everett, i staten Washington i USA. Boeing kunngjorde 29.juli 2020  at de ville avslutte produksjonen av 747 som med tiden har blitt et ikonisk fly.

Verdens største operatør
Atlas Air sikret seg de fire siste fraktflyene, Boeing 747-8 Freighter, før produksjonen stoppet. Selskapet ble etablert i 1992, og er verdens største operatør av Boeing 747 -flyene, med en total flåte på 54 av denne spesifikke flåtetypen. I 2021 hadde flyselskapet 4056 ansatte og opererte til mer enn 300 globale destinasjoner. 
Korean Air var i 2017 siste mottaker av et Boeing 747 - passasjerfly.

I drift i mange tiår fremover
Boeing 747-8 Freighter har en nyttelast på 133,1 tonn, nok til å transportere 10 699 solide gullbarrer eller omtrent 19 millioner pingpongballer eller golfballer. To av flyene vil operere for selskapets kunde, Kuehne+Nagel, et globalt transport- og logistikkselskap med hovedkontor i Feusisberg i Sveits. Selskapet er en av verdens store speditører.

– I mer enn et halvt århundre har titusenvis av dedikerte Boeing-ansatte designet og bygget dette praktfulle flyet som virkelig har forandret verden. Vi er stolte over at dette flyet vil fortsette å fly over hele kloden i årene som kommer, sier Kim Smith, Boeings visepresident og leder for selskapets 747- og 767-programmer, i en pressemelding. Smith er klar på at flyene vil fortsette å flytte last rundt i verden i flere tiår fremover.

Det lengste kommersielle flyet
I årene som har gått har flyet hatt en rekke roller. Som cargo-fly, passasjerfly og som det legendariske presidentflyet Air Force One. Airbus A380 er i dag verdens største passasjerfly, men Boeing 747 er fremdeles det lengste kommersielle flyet som er i drift med sine 76, 2 meter og verdens nest største passasjerfly. Høyden på 747-8 er nesten 20 meter, og tilsvarer en seksetasjes bygning. Jumboen var også det første flyet flyet som hadde to midtganger. Den første Boeing 747 rullet ut av fabrikken 30. september 1968, og var to og en halv ganger større enn de største eksisterende flyene på denne tida. Den første flyvningen fant sted 9. februar 1969. 747 ble sertifisert i desember samme år, og gikk inn i sin første tjeneste for flyselskapet Pan Am 22. januar 1970. Gjennom årene har jumbojeten fraktet omkring 3,5 milliard passasjerer.

Vekt på 447 tonn ved take off

Jan Morten Ledang sier at «The Queen» er en drøm å fly, veldig stabil og responsiv
– Men det er et massivt fly med en take off-vekt på 447 tonn, så du må være litt mere forutseende og planlegge litt lengere i forveien for å si det slik. Automatiseringen er avansert nok til å gjøre meste av jobben for deg, men det er alltid klokt å følge nøye med, forklarer Ledang, og viser blant annet til at dette spesielt er knyttet til reduksjon av fart ved landing (crossing & speed reductions). I overgangen fra å fly Bombardier CRJ så var nok det verste å bli vant til at du sitter og flyr i «tredje» etasje med et oversiktsbilde som er litt annerledes. Men etter at en blir vant med det, så er det samme som andre fly. En annen ting man må konstant tenke på med dette flyet er vingespennet. Spesielt når vi flyr inn på små flyplasser. Flyet tar mye plass

Standard og noen oppgraderinger

– Er det mye nye teknologi på de siste fire nye 747-flyene?
– Teknologien på de siste leverte flyene er ganske standard for 747- 8, forklarer Ledang, og peker blant annet på at displayet i cockpiten, styringssystem og værradaren er oppgradert. og har muligheten for å vise områder med turbulens bortsett fra klarluftsturbulens. ––Systemet trenger en viss mengde fuktighet (precipitation) i luften for å kalkulere. Ellers er de levert med de vanlige oppgraderingene som de klassiske 747-flyene har.

– På våre flyvinger har vi for øvrig fire piloter for avløsning, da de fleste av våre langdistanserutene har en flytid fra åtte til 15 timer. Og alle våre fly har «kjøkken» (galley), oppholdsrom med normalt seks «first class-seter» og to separate soverom (bunks).

Den største bygningen i verden

1280px-Aerial_Boeing_Everett_Factory_October_2011.jpg

Veggmaleriene på fabrikkens seks massive dører er den største digitale grafikken på planeten, og dekker mer enn 9 290 kvadratmeter. Foto: Jeremy Elson, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

150 000 besøkende kommer årlig til fabrikken i Everett i staten Washington som sysselsetter over 30 000 ansatte.

Boeing Everett Factory er en monteringshall for fly, den største bygningen i verden  med 13 385 378 m³ med et areal på 399 480 m². Det er her Boeing 747, 767, 777 og den nye 787 Dreamliner blir montert. Boeing har vært lokalisert i Everett i staten Washington i USA siden 1943.

 

Bygde fabrikken i rasende fart
I 1966 ble planene for en fabrikk i området for bygging av 747 først kunngjort etter at Boeing ble tildelt en kontrakt for 25 fly verdt 525 millioner dollar (tilsvarer 4384,69 millioner dollar i 2021) fra Pan American World Airways. I en rasende fart, på litt mer enn ett år, reiste bygningsarbeidere det som var – og fortsatt er – verdens største fabrikk. Den opprinnelige bygningen ble utvidet i 1978 for å imøtekomme produksjonen av Boeing 767, og deretter igjen i 1992 for Boeing 777 - programmet. Nylig har flere bygninger blitt lagt til fabrikkområdet for å håndtere robotmontering av 777-flykroppen og fabrikasjon av komposittvingen til 777X.

Jsutter_Emblm.JPG

Atlas Air har hedret Joe Sutter (1921 - 2016), som ledet Boeing 747-prosjektet, på ett av sine fly. Det er skrevet en bok om hans arbeid, «Creating the World's First Jumbo Jet and Other Adventures from a Life in Aviation». Foto: Privat

Frarådet anlegg i California
Boeing vurderte å bygge et nytt anlegg i California, men 747-maskinens hovedingeniør, Joe Sutter, argumenterte angivelig mot å plassere anlegget så langt unna Boeings hovedkvarter i Seattle, fordi reisetiden kunne bremse prosjektet, Boeing startet med fabrikkomvisninger med den første utrullingen av 747 i 1968. Fra 2020 kommer over 150 000 mennesker hvert år for å besøke fabrikken, som sysselsetter over 30 000 mennesker og har eget brannvesen, sikkerhetsteam, barnehage, kaffebar og treningssenter. 

bottom of page