top of page
http_cdn.cnn_.com_cnnnext_dam_assets_200826183306-adventures-overlandimage-from-ios.jpg

Bussen har 20 seter og betegnes som en luksusbuss. Foto: Adventures Overland

20 000 kilometer på 70 dager gjennom 18 land

Verdens lengste bussrute:

Destinasjoner

Oppstarten er nå satt til april 2023, og utsatt på grunn av pandemien.

Paul Aage Hegvik

30.august 2022

Adventures Overland, en indisk reiseoperatør som har mottatt en rekke priser, planlegger oppstart av en 20 000 kilometer lang bussrute gjennom 18 land som skal bruke 70 dager fra New Delhi i India til London i England. Passasjerene vil kunne velge om de vil ta hele reisen, eller en av de fire etappene (Sørøst-Asia, Kina, Sentral-Asia, Europa). Prisen er satt til 15 000 pund. Prisen inkluderer alle hoteller, alle visa, en engelsktalende guide på hvert sted, lokal mat, samt en  snack- og drikkebar ombord på bussen som er utstyrt med 20 Business Class-seter, inkludert WiFi og TV.

Interior-Shot-2.jpg

Bussen har flere setejusteringsmuligheter og god benplass, WIFI, mobilladepunkter, USB, minibar og sammenleggbart brett for å spise eller bruke PC`en. Foto: Adventures Overland

Restriksjoner i Kina
Med en lengde på 20 000 kilometer blir reisen verdens lengste busstur. Oppstarten av turene har stadig blitt utsatt med nye datoer. I mars 2021 kunngjorde selskapet at lanseringen av tjenesten var utsatt til april 2022. Den siste annonserte datoen er nå satt til april 2023. Grunnen til utsettelsen er forklart med pandemien. De fleste land er åpen, men Kina har fremdeles restriksjoner som gjør det komplisert å gjennomføre reisen nå.

Turen går blant annet gjennom Russland. World Travel Observer har kontaktet arrangøren på telefon og via e-post med spørsmål om utsettelsen er relatert til krigen i Ukraina, men vi har så langt ikke mottatt svar.

18 land
Reisen gjennom 18 land er svært variert.  På turen kan en få med fra gigantiske pandaer i Chengdu, vandre på Den kinesiske mur, besøke de historiske byene Bukhara, Tasjkent og Samarkand i Usbekistan, og cruise på Det kaspiske hav i Kasakhstan. Den siste etappen går til europeiske byer som Moskva, Vilnius, Praha, Brussel og Frankfurt før reisen avsluttes  i London.

Her er reiseruten:

India: Dehli - Lucknow - Muzaffarpur - Siliguri - Guwahati - Kohima - Imphal 

Myanmar: Kalay - Bagan - Naypyidaw - Yangon - Kyaikto

Thailand: Tak - Bangkok - Phitsanulok - Chiang Khong

Laos: Luang Namtha 

Kina: Jinghong - Kunming - Xichang - Chengdu - Ruoergai - Xining - Jiayuguan - Dunhuang - Hami - Turpan - Korla - Aksu - Kashgar

Kirgisistan: Bisjkek

Kasakhstan: Tsjimkent

Usbekistan: Tasjkent - Samarkand - Bukhara - Khiva - Nukus

Kasakhstan: Atyrau

Russland: Astrakhan - Volgograd - Moskva - Velikije Luki

Latvia: Daugavpils

Litauen: Vilnius

Polen: Warszawa

Tsjekkia: Praha

Tyskland: Frankfurt

Belgia: Brussel

Storbritannia: London

1024px-Freak_street.jpg

Freak Street i Kathmandu i Nepal var blant stedene som var preget av hippie-tiden på 1960- og 1970-tallet, og er beskrevet som episenteret for hippie-ruten.  Freak Streets historie og sentrale beliggenhet i hjertet av Kathmandu gjør det fortsatt til et populært reisemål blant lokalbefolkningen. Foto: Holynow, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

Inspirert av hippie-tiden
Sanjay Madan og Tushar Agarwal, grunnleggerne av reiseoperatøren Adventures Overland, har forklart at reisen i første rekke er inspirert av Hippie trail. en betegnelse for en alternativ turisme i 1960- og 1970-årene som hippier og andre unge ryggsekkturister gjennomførte fra Europa og Nord-Amerika over land til Sør-Asia, hovedsakelig India og Nepal. Det var spesielt mange unge fra Europa og USA som benyttet denne ruten, gjerne så billig som mulig og for å komme seg bort langt bort fra hjemmet. Deltakerne haiket eller brukte billige, private busser som trafikkerte ruten. Det gikk også tog på noen strekninger av ruten, spesielt fra Øst-Europa til Teheran eller østover til Mashhad i Iran gjennom Tyrkia.

Første rute startet i 1957

En rute som til tider ble brukt var busstjenesten mellom London og Kolkata (tidligere Calcutta), som ble startet i 1957. Den første avgangen var fra London 15. april 1957. Ankomsten til Kolkata var 5. juni. Den samme bussen returnerte til London 2. august 1957. Bussruten som hadde 20 seter ble drevet av reisebyrået Albert Travel, og organisert av Oswald-Joseph Garrow-Fisher. Bussen fikk navnet Indiaman. Turen gikk blant annet via  Vest-Tyskland, Østerrike, tidligere Jugoslavia, Bulgaria, Tyrkia, Iran, Afghanistan, Pakistan og Nordvest-India. Shopping var  tillatt i byer som Teheran, Salzburg, Kabul, Istanbul og Wien.  Etter å ha kommet inn i India, nådde den til slutt Calcutta via New Delhi, Agra  Allahabad og Banaras. Det tok omtrent 50 dager for bussen nådde Kolkata, en strekning på cirka 16 000 kilometer som den gangen var verdens lengste bussrute. Den var i bruk fram til 1976. Kostnaden for turen én vei var 85 pund (returreise 65 pund) i 1957 og 145 pund i 1973. Dette beløpet inkluderte mat, reise og overnatting. Bussen var utstyrt med lesemuligheter, separate sovekøyer for alle, viftedrevne varmeovner, og radio og musikkanlegg som ble brukt til fester. 

Fra London til Sydney
Bussen ble etter noen år kjøpt av engelske Andy Stewart, som bygget den om til en dobbeltdekker buss og kalte selskapet for Albert Tour. I 1968 startet han en rute fra London til Sydney i Australia som gikk via India. Bussen nådde India via Pakistan og kjørte deretter til Singapore via Myanmar (den gang Burma), Thailand og Malaysia. Fra Singapore ble bussen fraktet med skip til Perth i Australia. Omtrent 132 dager ble brukt på turen. Albert Tours gjennomførte angivelig omtrent 15 turer mellom Calcutta og London og fra London til Sydney.  Busstjenesten ble avviklet i 1976 på grunn av problemer i Iran og eskalerende spenninger mellom Pakistan og India. 

Flere ruter ble startet
I tiåret etter innvielsen av «The Indiaman» ble det arrangert minst 32 bussturer mellom Storbritannia og India. Flere operatører kom i gang, blant annet Waltzing Matilda, Topdeck Travel, Swagman Tour's Asian Greyhound, Tentrek Expeditions, King Kong, Crazy Bus, Penn Overland og No Sweat Overland Tours. Kjøretøyene varierte fra dobbeltdekkerbusser til ombygde brannbiler og tok vanligvis 20 dager hver vei. Penn Travel hadde en «Marco Polo Tour»-rute som gikk fra London til Kathmandu over 72 dager. Noen av selskapene ordnet også hoteller underveis og visum for passasjerene sine. Østgående reisende var vanligvis vestlige som søkte eventyr, mens vestgående reisende ofte var økonomiske migranter fra Punjab. Operatører hevdet at kulturelle forskjeller og vanskeligheter ved grenseovergangene gjorde vestgående turer mer plagsomme, og belastet ytterligere 20 pund for disse reisene. Minst én sjåfør insisterte på å være bevæpnet for alle vestgående reiser. på grunn av den iranske revolusjonen i 1978 og den sovjetiske invasjonen i perioden 1979 til 1989. 

bottom of page