top of page
Boom_UnitedHangar_16x9_Discalimer_v2.jpg

I september 2020 kunngjorde selskapet at det hadde fått kontrakt om å utvikle Overture for mulig bruk som Air Force One, kallesignalet som brukes over radioen når USAs president er ombord et hvilket som helst av det amerikanske flyvåpenets luftfartøyer. Foto: Boom Supersonic

Vil bruke 3,5 time fra New York til London 

Nyhet

Designet på verdens raskeste passasjerfly, Overture, ble presentert Farnborough International Airshow. Flyet vil settes inn i trafikk i 2029.

Paul Aage Hegvik

16. august 2022

Boom Supersonic, et amerikansk selskap med base i Denver, er nå i gang med bygging av flyet Overture som skal nå en hastighet på 1,7 mach, 2 082 kilometer i timen med en rekkevidde på 7 870  kilometer som betyr at det er mulig å bruke 3,5 time fra New York til London. Tallene har variert de siste årene, og er vel trolig ikke avklart før testflyvningene er gjennomført. Concorde-flyet som ble pensjonert i 2003 bruke tre timer og 45 minutter. Det legendariske flyet ble tatt ut av drift blant annet som en følge av en tragisk ulykke i Paris 25. juli 2000, og høye driftskostnader for Air France og British Airways som brukte flyene.

Passasjerkapasiteten på Overture blir mellom 65 og 80 passasjerer. Flyet vil få en lengde på 61 meter, et vingespenn på 31 meter og en høyde på 11 meter.

 

Testflyging i 2026
Selskapet ble grunnlagt i Denver i 2014 av Blake Scholl, Joe Wilding og Josh Krall.  Etter å ha blitt ledsaget av en inkubator, samlet selskapet inn 51 millioner dollar i risikokapital fra flere venturefond og Japan Airlines i 2017. Fra januar 2019 skal ytterligere 49 millioner dollar i risikokapital ha blitt samlet inn. Med midlene kunne en første prototype av XB-1 «Baby Boom» bygges og de første testene gjennomføres. I januar 2019 samlet selskapet inn ytterligere 100 millioner dollar. I januar 2021 presenterte Boom planer om å starte testflyvninger av Overture i 2026.

 

 

 

 

 

United og American Airlines kjøper flyene

American Airlines og Boom Supersonic kunngjorde 16.august flyselskapets avtale om å kjøpe opptil 20 Overture-fly, med opsjon på ytterligere 40. American har betalt et ikke-refunderbart depositum på første 20 fly.  

- Når vi ser på fremtiden, vil supersoniske reiser være en viktig del av vår evne til å levere for våre kunder. Vi er spente på hvordan Boom vil forme fremtiden for reise både for selskapet vårt og kundene våre, sier finansdirektøren for American Airlines, Derek Kerr.

I juni 2021 kunngjorde United Airlines at de hadde signert en kontrakt om å kjøpe 15 Boom Overture-fly med opsjon på å kjøpe 35 flere fly til en pris på mer enn tre milliarder dollar.

 

I trafikk i 2029
Designet på verdens raskeste passasjerfly ble presentert på Farnborough International Airshow i Hampshire i England, et internasjonalt flystevne for luftfarts- og forsvarsindustrien som arrangeres annen hvert år. Flyet vil settes inn i trafikk i 2029. 

- Luftfarten har ikke sett et gigantisk sprang på flere tiår. Overture er revolusjonerende i sin design, og den vil fundamentalt endre måten vi tenker på om avstand. Med mer enn 600 ruter over hele verden, vil Overture gjøre det verden dramatisk mer tilgjengelig for titalls millioner passasjerer. sier Booms administrerende direktør Blake Scholl i en uttalelse på selskapets nettsted i forbindelse med Farnborough International Airshow.

Her ble det også offentliggjort at selskapet har inngått en avtale med Northrop Grumman som skal utvikle spesielle varianter av flyet. Northrop er et amerikansk industrikonsern som hovedsakelig produserer forsvarsmateriell. 

Netto nullutslipp?

Boom Supersonic hevder at flyene vil operere med netto nullutslipp gjennom å bruke bærekraftig flydrivstoff (SAF - Sustainable Aviation Fuel) produsert fra fornybar elektrisitet. Drivstoffet på motorer ble testet av selskapet i 2019 da de brukte 80 prosent SAF. Dette er et biodrivstoff som kan bidra til å redusere karbonavtrykket betraktelig avhengig av hva som brukes som basis i stoffet. Dette kan som Scandinavian Traveller beskriver være basert på bærekraftig olje fra planter eller biomasse, blant annet oljedodre, jatropha, alger, animalske oljer, fett og forskjellige typer kullbaserte kilder som avfall fra industri, husholdninger, landbruk, skogbruk og papirfabrikker.

Hevder at klimaet vil tape

Teknisk Ukeblad skriver at forskere mener at klimaet vil tape på bruken av overlydsfly. Dan Rutherford, programdirektør for luft- og sjøfart i the International Council on Clean Transportation (ICCT), skriver på organisasjonens nettsted at en undersøkelse fra januar 2022 utført i samarbeid med MIT - Massachusetts Institute of Technology konkluderte vi med at selv et slikt «e-drivstoff» med høy integritet sannsynligvis ikke vil dempe klimapåvirkningen til supersoniske fly.

Må bruke tropiske skoger? 

- Dessverre har prognosen for å levere supersoniske fly som brenner rent drivstoff blitt enda dårligere. I september i fjor kunngjorde The White House, Biden-administrasjonen planen «Sustainable Aviation Fuel Grand Challenge», et initiativ fra hele myndighetene for å stimulere produksjonen av tre milliarder gallons SAF innen 2030. Det er mer enn en 100 ganger økning fra den globale produksjonen i 2020. Den enorme økningen i biodrivstoffvolum vekker bekymring for at SAF, i stedet for å bruke det avanserte drivstoffet som er lovet av Boom, vil stole på hyllebasert, avlingsbasert biodrivstoff, skriver han og fortsetter: «Å produsere transportdrivstoff fra mais, soya og palme er kontroversielt fordi det risikerer å utløse indirekte utslipp fra ekspansjon av avlingsland som svar på økt etterspørsel etter avlinger. I verste fall ville tropiske skoger hogges ned for å dyrke biodrivstoffavlinger».

- Luftfarten har ikke sett et stort sprang på flere tiår, Booms administrerende direktør Blake Scholl om flyet OVerture som forventes å settes inn i trafikk i 2029. Foto: Boom Supersonic

blake-scholl-2.jpg

Dette er en illustrasjon av det aktuelle nye supersoniske flyet, Overture. I januar 2022 kunngjorde selskapet planer om å bygge et 400 000 kvadratmeter stort produksjonsanlegg på en 65 mål stor tomt ved Piedmont Triad International Airport i Greensboro, North Carolina. Videoillustrasjon: Boom Supersonic

bottom of page