top of page
SELANIK.THESSALONIKI_1_-_panoramio.jpg

En flygeleder døde i kontrolltårnet da han var på vakt, trolig av hjerteinfarkt. Foto: Kayhan Ertugrul, CC BY-SA 3.0

Siste - Domstol stopper flygelederstreik:

Flygeledere protesterer mot utilstrekkelig bemanning etter dødsfallet til en kollega

Nyhet

Oppdatert: Flyglederstreiken i Hellas som ble annonsert for noen dager er erklært ulovlig av en domstol i landet. Dermed vil all flytrafikk gå som normalt tirsdag 9.april.

Paul Aage Hegvik

5.mars 2024 - Oppdatert 9.april 2024

– Vi opplever ikke den samme utfordringen som våre kolleger opplever. I norsk arbeidsliv har vi mye strengere grunnrammer for arbeidstid, og i utgangspunktet et svært solid arbeidstakervern, sier Robert Gjønnes, leder for Norsk Flygelederforening, etter at greske flygeledere for noen dager siden meldte at de ville holde en arbeidsstans fra tirsdag morgen, 9.april fra klokka 08.00 til 12.00 for å protestere mot utilstrekkelig bemanning etter dødsfallet til en kollega mens han var på vakt på Thessalonikis internasjonale lufthavn sist mandag, 1.april.

 

Siste oppdatering - natt til tirsdag: Etter at de annonserte streiken for noen dager siden har en domstol i Hellas stanset flygelederstreiken, og erklært arbeidsstansen som ulovlig. Luftfartsmyndighetene i landet understreker at «deres prioritet er sikkerheten og servicen til passasjerpublikummet ved siden av støtten til det innenlandske reiselivsproduktet, noe som alle ansatte i tjenesten bør bidra til på en forsvarlig og ansvarlig måte.»

Dette skriver blant annet nettstedet Naftemporiki, og en rekke andre medier i Hellas.

Du kan se Gjønnes sitt svar nederst på siden, også et svar etter at domstolen erklærte streiken som ulovlig.

 

Thessaloniki internasjonale lufthavn, også kjent som «Makedonia», er den viktigste flyplassen i Nord-Hellas og en av de største i landet. Beliggende i nærheten av byen Thessaloniki, fungerer denne flyplassen som et viktig knutepunkt for både innenlandske og internasjonale reiser. Flyplassen har forbindelser til en rekke destinasjoner over hele verden, og spiller en viktig rolle i Hellas sitt luftfartsnettverk.

1111.jpg

Mange krav

Flygelederne i Hellas krever nå en rekke tiltak. Først og fremst etterspør Air Traffic Controllers Association of Greece (EEEKE) full bemanning ved alle flyplasser. Videre insisterer de på permanent tilstedeværelse av leger ved alle flyplasser og kontrollsentraler. Flygelederne krever også førstehjelpsutstyr, blant annet hjertestartere, ved alle enheter. Videre ønsker de implementering av et system for håndtering og forebygging av flygelederes utmattelse, i tillegg til et stresshåndteringssystem for kritiske hendelser, i samsvar med internasjonale forskrifter. Til slutt, et ønske om bemanning av alle skift i alle flytrafikk-enheter med minst to personer på vakt.

Utdaterte systemer for flykontroll
Arbeidsstansen ble annonsert bare noen uker etter at de meldte at de ville streike 28.februar, i protest mot at lufttrafikktjenesten i landet har gammelt, utdatert utstyr. Nå har domstolen også konkludert med at streiken som ble planlagt tirsdag er ulovlig. 

Håndteringen av lufttrafikk i Hellas som er svært viktig for landets turisme, har ifølge EEEKE i betydelig grad blitt påvirket av mangelen på moderne og pålitelige systemer de siste årene. Landets flygelederorganisasjon skriver på sin Facebook-side at «ingen av de kritiske systemene har blitt erstattet de siste tiårene, og at dette har etterlatt flygelederne med utdatert og ineffektivt utstyr som ikke møter de nødvendige standardene for pålitelighet og tilgjengelighet. Samtidig mangler de moderne verktøy som kan tillate mer effektiv håndtering av den stadig økende lufttrafikken, mens landet står overfor rettssak i EU-domstolen for manglende oppfyllelse og implementering av EU-lovgivningens krav.

Vekker bekymring
D
en langsiktige mangelen på kritiske systemressurser, sammen med total mangel på strategisk planlegging og en fastlåst anskaffelsesprosess, vekker bekymring blant flygelederne. De hevder at de daglig må jobbe under ekstreme forhold for å håndtere den vedvarende mangelen på nødvendig utstyr fra Civil Aviation Authority.

For øyeblikket er det installert mer enn fire forskjellige kommunikasjonssystemer i Hellas, hvorav det nyeste er 23 år gammelt. De eksisterende radarinstallasjonene er like utdaterte og mangler muligheten til å skaffe reservedeler. Midt i denne krisen har både Athens Approach og Athens and Macedonia Control Center opplevd totalt tap av radarbilder i løpet av de siste årene, i tillegg til mange mindre hendelser. Tilsvarende utfordringer oppstår også i Thessaloniki, Heraklion, Rhodos og Korfu.

–Dette presenterer et pinlig bilde for landet vårt, spesielt siden nabolandene på Balkan allerede har langt mer moderne teknologisk utstyr, skriver organisasjonen i meldingen.

Protester i flere land 
Flygelederorganisasjoner i flere europeiske land, blant annet i Frankrike, Spania, Storbritannia og Italia, har uttrykt bekymring og protestert mot høyt arbeidspress, redusert hviletid mellom skift, lav bemanning, nedleggelse av kontrolltårn og andre kostnadsbesparende tiltak - og ønske/krav om økt støtte fra flysikkerhetsmyndighetene for å møte kravene til den stadig økende lufttrafikken. Streikene har ofte vært utløst av spesifikke hendelser, som ulykker eller alvorlige episoder forårsaket av overarbeid eller utmattelse blant flygelederne. Andre ganger har det vært generelle bekymringer knyttet til ressursmangel og arbeidsforhold i lufttrafikkontrollsektoren.

Målet med disse protestene har vært å rette oppmerksomheten mot viktigheten av å opprettholde sikkerheten og effektiviteten i luftfartssystemet.

International Federation of Air Traffic Controllers' Associations (IFATCA) - den internasjonale flygeledersammenslutningen - har også vært involvert i å adressere og protestere mot spørsmål knyttet til arbeidsforhold, sikkerhet og effektivitet i lufttrafikkontrollsektoren over hele verden. IFATCA er en global organisasjon som representerer flygelederfagforeninger fra ulike land, og jobber for å fremme flysikkerhet og beskytte interessene til flygelederne. Gjennom sitt engasjement har IFATCA ofte uttalt seg om utfordringer som påvirker flygelederne og lufttrafikksystemet generelt, og de har også støttet lokale fagforeninger i deres protestaksjoner når dette har vært hensiktsmessig.

2024-04-05_162622.jpg

–I Norge er det implementert systemer for dette gjennom EU-forordninger. Når det er sagt, så er vi ikke enig i hvordan arbeidsgiver håndterer dette på alle områder, og der er vi kontinuerlig i dialog for å finne løsninger.

Robert Gjønnes

Leder av Norsk Flygelederforening

– Tragisk og veldig trist
Robert Gjønnes har vært leder av Norsk Flygelederforening siden 2011. Han har bakgrunn som flygeleder ved flere enheter, og har som valgt leder av Flygelederforeningen permisjon fra sin stilling som flygeleder og supervisor ved kontrolltårnet på Gardermoen. Gjønnes har også vært aktiv på flere plan internasjonalt i IFATCA i over to tiår, og et solid innblikk i internasjonalt sikkerhetsarbeid innenfor luftfartssektoren, og særlig innen flysikringstjenestene som flygeledere leverer.

- Flygelederorganisasjonen i Hellas er kritisk til at flere kontrolltårn på flyplasser er underbemannet. Opplever Norsk Flygelederforening den samme problematikken?

–Først og fremst er det tragisk og veldig trist at en kollega har gått bort på jobb. Vi kondolerer til familien og alle våre kolleger og venner i Hellas. 

 

Han sier til Locomote Travelnews at de ikke opplever den samme utfordringen som kolleger opplever i Hellas gjør.
– I norsk arbeidsliv har vi mye strengere grunnrammer for arbeidstid, og i utgangspunktet et svært solid arbeidstakervern. Vi har over tid hatt dialog med arbeidsgiver knyttet til dimensjonering av flygeledere, forklarer han.

– Per tiden har vi tilstrekkelig med ressurser, og jobber kontinuerlig med å sikre at dette også er tilfelle for fremtiden. Når det er sagt, så har vi kontinuerlige diskusjoner med arbeidsgiver knyttet til flere arbeidstidsrelaterte problemstillinger, hvor det er til dels stor avstand mellom oss og arbeidsgiver i både forståelse og rammenes avgrensninger. Dette er dialoger vi jobber kontinuerlig med for å søke å finne løsninger på.

 

Utmattelse og stress
-  Air Traffic Controllers Association of Greece (EEEKE) ønsker en implementering av et system for håndtering og forebygging av flygelederes utmattelse og stress, i samsvar med internasjonale forskrifter. Mener dere at dette også bør gjennomføres i Norge?

–I Norge er det implementert systemer for dette gjennom EU-forordninger. Når det er sagt, så er vi ikke enig i hvordan arbeidsgiver håndterer dette på alle områder, og der er vi kontinuerlig i dialog for å finne løsninger.

 

- Hvordan jobbes det med å sikre en god HMS-oppfølging for flygeledere i Norge?

– Løpende dialog og medvirkning er avgjørende for å ha så god sikkerhet og HMS som mulig i enhver virksomhet. Vi har kontinuerlig dialog med alle relevante beslutningstagere i luftfartssystemet, være seg både arbeidsgiver, luftfartsmyndigheter, eier, departement og politikere generelt, for å sikre dette for norske flygeledere innenfor vårt ansvarsområde.

 

- Å sikre at en lege er tilstede ved hver flyplass i Norge er trolig vanskelig å gjennomføre med tanke på at mange av dem er småflyplasser. Ofte med bare en flygeleder/assistent eller AFIS-fullmektig. Hvordan er situasjonen ved større flyplasser? Er det en relevant problemstilling i Norge?

– Dette opplever jeg ikke er en problemstilling i Norge. Vi er heldige i Norge som har et svært godt og velutviklet velferdssystem, hvor helsevesenet er en viktig faktor. Der er vi mye bedre skodd enn svært mange andre land i både Europa og verden. I tillegg har vår arbeidsgiver Avinor mye utstyr utplassert på lufthavnene for å sikre trygghet både for de reisende og de ansatte.

Erklært som ulovlig streik
Etter at det ble klart at en gresk domstol erklærte også dennestreiken som ulovlig, understreker Gjønnes i en e-post til Locomote Travelnews at det i Norge
 er full støtte blant alle parter i arbeidslivet om at de kollektive rettighetene, deriblant streikeretten, kan utøves fritt.

– Dette er en helt vital del av den norske arbeidslivsmodellen, og den er fullt ut støttet av norges regjeringer gjennom all tid. I 2012 forsøkte EU å få gjennom en forordning (Mini II-forordningen) som var en forordning som sa noe om forholdet mellom de økonomiske frihetene og de grunnleggende kollektive rettighetene, blant annet retten til å streike. Daværende statsråd Bjurstrøm var på Norges vegne krystallklar i sin tilbakemelding i den anledning - Norge ønsker å beskytte streikeretten, skriver han.

 –Jeg har ikke detaljert kjennskap til hvordan dette med arbeidskamp og streik er regulert i det greske lovverket eller i rettssystemet der nede, så det er vanskelig å kommentere konkret på dette. Når det er sagt, så er streikeretten godt forankret i internasjonale lovgivning. Dette ble bekreftet og ytterligere forankret på ILO-konferansen (International Labour Organization) i Geneve i 2014.

Gjønnes peker på at Sharan Burrow, tidligere leder for ITUCU (International Trade Union Confederation), den gangen ga klart uttrykk for at arbeidere ikke kan tvinges til å fortsette å jobbe når sjefene deres nekter å sikre rettferdig lønn, verdighet og sikkerhet på arbeidsplassen. Dette som et svar på at ultrakonservative arbeidsgiverorganisasjoner forsøker å fjerne de mest grunnleggende menneskerettighetene i arbeidslivet, rettigheter som har vært en internasjonal konsensus i mange tiår. 

bottom of page