top of page
Fjordcruise3.jpg

Reisemagasinet Travel+Leisure trekker fram at turer med lokale passasjerbåter og ferjer i Geirangerfjorden er blant de vakreste i verden.  Foto: geirangerfjord.no/media

Tema

Lokale ferje- og båtturer i inn- og utland: 

Kan bli en minnerik eventyropplevelse

Paul Aage Hegvik

7. februar 2022

Det velrenommerte amerikanske reiselivsmagasinet Travel+Leisure er en av flere medier som presenterer fantastiske turer med lokale passasjerbåter og ferjer i alle verdenshjørner. I 2017 publiserte de en oversikt over 34 ulike turer. Geirangerfjorden er selvfølgelig en av de utvalgte sammen med Nordalsfjorden og Synnylvsfjorden.  Nettstedet trekker fram de små tettstedene ved fjordene, de små gårdene som ligger høyt over fjordene og fossene Syv søstre og Brudesløret. Et annet nettsted som setter Norge på kartet blant verdens vakreste båtturer er Fodor`s Travel, en av verdens største reiselivsmagasin.

 

Storbyer

Den første anbefalte turen som nevnes er muligheten til å reise med Navimag Ferries i Chile, en fire dagers tur som er nærmere 1.300 kilometer lang. Her kan du oppleve isolerte elvemunninger, pittoreske små øyer og isbreer ved Andesfjellene. Mer kjente destinasjoner i urbane strøk som presenteres er tilbudet om båter og byferjeturer  i Istanbul, Golden Horn, en del av stredet Bosporos som deler Europa og Asia. Turer i storbyer som Hong Kong, San Fransisco Bay og New York anbefales også.

Vanskelig å finne?

Hvis du sliter med å finne de ulike destinasjonene og mulighetene er det spesielt en søkemotor som definitivt kan anbefales, Ferrylines. Nettsiden betegner seg som verden mest omfattende ferjeportal. Her kan du søke etter lokale passasjerbåter og ferjer i så sant som hvert eneste kystland i hele verden. I tillegg til at du automatisk får opp et kart sammen med søkesvaret, oppdateres nettsiden med billige turer, en nyhetsfeed og mye annen informasjon. Å søke i seg selv er artig underholdning og lærerikt selv om du ikke planlegger å reise.

 

 

40 prosent billigere

Prisen på samme fergetur kan variere over 40 prosent avhengig av hvilket språk det er på nettsiden du besøker. Skal du ta ferge til kontinentet, lønner det seg å sjekke prisen på flere ulike språk. Dette opplyste Forbrukerådet i oktober 2018 som den gangen sjekket prisene til DFDS, Color Line og Stena Line. World Travel Observer sjekket prisene i juli 2019, og kan bekrefte at situasjonen var den samme da.

 

 

Prissjekken

Dette skriver Forbrukerrådet om prissjekken: Å ta DFDS Danskebåten kan koste 42 prosent mer for samme turen, avhengig av om man bestiller fra dfds.nl i stedet for dfds.no. På den nederlandske siden koster turen 3253 kroner (342 euro) mot 2296 kroner på den norske nettsiden, altså hele 42 prosent dyrere.

Hos konkurrentene, som seiler til Kiel, er det også store forskjeller. Oslo–Kiel med Color Line koster 25 prosent mer hvis man bestiller på den engelske siden i stedet for den norske. Også på Stena Lines ferge fra Gøteborg til Kiel varierer prisene kraftig. Billigste alternativ på den svenske nettsiden koster 3,468 kroner, mens prisen i euro er 4,127 kroner, altså 19 prosent dyrere.

Ikke ulovlig og fullt mulig

– I utgangspunktet er det ikke lov å ta forskjellige priser for samme produkt i de ulike EU-landene, såkalt geo-blokkering, men siden det her er mulig for en kunde i Tyskland eller Norge å bestille på en svensk side eller omvendt, er dette tillatt, forklarte tidligere leder av Forbruker Europa, Ragnar Wiik, til Forbrukerrådet.

– Dermed kan det være mye å spare ved å sjekke prisene for samme tur på flere språk, og bestille der det er billigst, sa han.

2022-02-22_192311.jpg

Designet på nettstedet Ferrylines er nøkternt og enkelt, men den er svært praktisk og nyttig. Siden er også nyttig hvis du leter etter lokale rederi i Norge.  Skjermdump: Ferrylines

8198870393_4c27f175f1_c.jpg

Mange anbefaler å reise med Navimag Ferries i Chile for å oppleve Patagonia. Foto: Jonathan Hood, Wikimedia Commons CC BY-ND 2.0

Råd og dåd om
ferje- og båtreiser

Rettigheter i EU

EUs regler/rettigheter for skipspassasjerer gjelder vanligvis når du reiser på de fleste ferger og cruiseskip til sjøs eller på indre vannveier (elver, innsjøer eller kanaler): når du seiler fra en EU-havn, til en havn utenfor EU hvis du reiser med et fartøy som drives av et selskap som er registrert i EU. Og seiling fra en EU-havn med lyst-/fritidscruise hvis det er mer enn to overnattinger med andre fasiliteter ombord. Reglene gjelder ikke båter som kan frakte opptil 12 passasjerer og med båter som ikke har mer enn tre besetningsmedlemmer. Reglene gjelder heller ikke hvis avstanden på seilingen er mindre enn 500 meter, de fleste historiske skip og utflukter/sightseeing uten overnatting eller mindre en to netter ombord.

Hendelser til sjøs

EU-reglene gjelder deg, bagasjen, kjøretøyet  og andre hjelpemidler for mobilitet. 

Disse reglene kan gjelde for innenlands sjøreiser, så vel som for alle internasjonale reiser der skipet er registrert i et EU-land, kontrakten for reisen ble inngått i et EU-land og skip med avreise og ankomst i en EU-havn.

Kansellering og forsinkelse

Hvis seilingen din blir kansellert eller forsinket mer enn 90 minutter, har du rett til gratis snacks, måltider eller forfriskninger. Hvis det er nødvendig kan du også ha krav på gratis overnatting, dog ikke på på grunn av alvorlig værforhold.

Du har også rett til et valg mellom full refusjon av billetten/e eller alternativ reisemåte ved første mulighet.

Hvis det oppstår forsinkelser eller kanselleringer, må transportøren eller terminaloperatøren informere deg om de nye estimerte avgangs- og ankomsttidene innen 30 minutter etter den opprinnelig planlagte avgangstiden. De må også gi informasjon om dine passasjerrettigheter.

Forsinkelser ved ankomst

EU: Hvis ankomst til destinasjonen blir forsinket med mer enn 1 time, har du rett til erstatning . Beløpet du mottar, avhenger av forsinkelsens lengde - minimumskompensasjon er fra 25 prosent opp til 50 prosent av billettprisen. Du har ikke rett til erstatning hvis forsinkelsen var forårsaket av alvorlige værforhold eller av ekstraordinære omstendigheter, for eksempel naturkatastrofer (brann eller jordskjelv) eller sikkerhetstrusler.

Bagasje

Hvis bagasjen din og / eller kjøretøyet går tapt, er forsinket eller skadet på grunn av en forsendelseshendelse, har du rett til kompensasjon fra transportøren på opp til omtrent 2700 pund  for lugarbagasje og 15 500 pund for kjøretøyet ditt som skal dekke all bagasje i bilen. Du har ikke rett til erstatning hvis transportøren kan bevise at de ikke hadde skyld. For tap eller skade på andre verdisaker (for eksempel penger, smykker, kunstverk, etc.) har du rett til erstatning på omtrent  4.100 pund under forutsetning av at du deponerte dem hos transportøren under reisen.

Funksjonshemninger

Så sant som alle ferjeselskap i EU er pålagt å yte assistanse  til passasjerer med nedsatt funksjonsevne eller redusert mobilitet. Dette gjelder alle typer funksjonshemninger, inkludert personer med lærevansker, autisme, hørselstap og passasjerer med redusert bevegelighet på grunn av alder, sykdom eller midlertidig skade som en brukket arm eller ben. 

Du har rett til assistanse på hele reisen, fra bestilling av billett, ankomst til terminal, gå ombord og ut av skipet og det å forlate ankomstterminalen. Hjelpen må gis gratis. Du bør be om assistanse minst 48 timer før du seiler for å sikre at all hjelp som trengs, inkludert relevant utstyr, er tilgjengelig.

Ferjeselskapet kan bare nekte hvor utformingen av skipet eller havneterminalen gjør det umulig å gå ombord i passasjeren eller hvis persontransport er i strid med sikkerhetskravene.

EU: Din rettigheter

Forbruker Europa: Rettigheter med båt

Klage

Hvis du under reisen ikke er fornøyd med tjenesten du mottar, må du kontakte et medlem av fergeselskapet eller terminalpersonalet. Hvis selskapet eller operatøren ikke kan løse problemet under reisen, kan du sende klagen  i et brev eller en e-post med detaljer om hva som gikk galt. Du må sende klagen til ferjeselskapet eller terminaloperatøren innen to måneder etter datoen du reiste. Du kan også sende klagen til Forbrukerrådet.

Reiseforsikring

Husk å sikre deg med reiseforsikring, gjerne en helårs forsikring som sikrer deg året rundt på alle typer reising. Husk at dette også sikrer deg hvis ofte er på mindre, lokale reiser.

bottom of page