top of page
Eiger-on-the-Runway-1024x567.png

Eiger er en av protoypene som det svetsiske selskapet har utviklet. Foto: Destinus

Utvikler fly som kan ta deg hvor som helst i verden på fire timer

Nyhet

Det sveitiske selskapet Destinus utvikler et nytt hydrogendrevet hypersonisk fly, og lover å revolusjonere lufttransport.

Paul Aage Hegvik

16.april 2023

Luftfartsindustrien står overfor økende press for å redusere miljøpåvirkningen og utvikle mer bærekraftige løsninger. Mange titalls utviklingsselskaper rundt omkring i verden er gang med forskning og testing av alternative løsninger til fossilt brense.

Destinus er et selskap blant mange som fokuserer på å møte behovet for å redusere CO2-utslipp. Selskapet holder til i Canton Vaud i Sveits og har et team på rundt 80 ingeniører og aerodynamikere spredt over flere europeiske lokasjoner i München i Tyskland, Madrid i Spania og Toulouse i Frankrike. Målet til selskapet er å utvikle et fartøy som kan fly en strekning fra Europa til Australia på omtrent fire timer.

Russisk grunnlegger

Selskapets grunnlegger er Mikhail Kokorich, en russisk fysiker. Han har tidligere grunnlagt og utviklet flere selskaper innen romfartsindustrien, inkludert Momentus i Santa Clara, California i USA, som ble notert på NASDAQ sommeren 2021. Han flyttet til Sveits i 2021 for å etablere Destinus. Kokorich har fordømt den russiske invasjonen av Ukraina og er en av de fremtredende russerne som er en del av Anti-War Committee of Russia. Dette er en organisasjon grunnlagt av en gruppe russere i eksil som kjemper mot Vladimir Putins regime og den russiske invasjonen av Ukraina.

Mikhail Kokorich er en russisk-amerikansk gründer og teknologileder som har etablert og ledet flere teknologiselskaper. Han har en doktorgrad i fysikk og har tidligere arbeidet med forskning innenfor områdene fusjon og partikkelfysikk. Kokorich er kjent for å være en pioner innenfor romteknolog

Samarbeider med Spania

Destinus kunngjorde nylig sin deltakelse i det spanske vitenskapsdepartementets Centro para el Desarrollo Tecnológico e Industrial (CDTI) program for å fremme bruken av hydrogen i luftfarten. Dette programmet, ledet av ITP Aero, har som mål å utvikle en hydrogendrevet flymotor og gjennomføre sine første tester innen 2025. ITP Aero er et spansk selskap som spesialiserer seg på utvikling og produksjon av flymotorer og turbiner. Selskapet ble grunnlagt i 1989 og har hovedkontor i Bilbao, Spania. ITP Aero er en av de største leverandørene av motorer til den europeiske luftfartsindustrien, og samarbeider tett med store flyprodusenter som Airbus og Boeing. Selskapet har også et omfattende nettverk av forsknings- og utviklingsfasiliteter over hele Spania, og investerer mye i ny teknologi og bærekraftige løsninger for flyindustrien.

Den spanske regjeringen har satt ambisiøse mål om å redusere klimagassutslippene fra flytrafikken, og jobber med å utvikle nye teknologier og bærekraftige drivstoff for å oppnå dette. Spania har et omfattende nettverk av forskningsinstitusjoner og teknologiselskaper som arbeider med å utvikle innovative løsninger for å redusere miljøpåvirkningen fra luftfartsindustrien.

 

Spansk konsortium
Konsortiet inkluderer også selskapene Ajusa og Aerotecnic og er finansiert av et stipend på 12 millioner euro fra den spanske regjeringen for å bygge et testanlegg i nærheten av Madrid. Ajusa som har hovedkontor i Albacete i Spania er i første rekke en produsent og leverandør av reservedeler til bilindustrien. I 2016 ble Ajusa tildelt en pris for sine hydrogenbatterier. Aerotecnic er et spansk selskap som leverer avanserte teknologiske løsninger og tjenester til luftfartsindustrien. Selskapet ble grunnlagt i 1997 og har hovedkontor i Barcelona, Spania. Aerotecnic er spesialisert på utvikling og produksjon av avionikk og elektronikk, samt systemer for luftfartøyvedlikehold og reparasjon. 

Destinus vil bistå med å designe og fornye testanlegget. Selskapet har også mottatt 29 millioner dollar i startfinansiering fra private investorer, og har samlet inn totalt rundt 50 millioner dollar så langt. Kokorich har uttalt at de trenger en milliard sveitsiske franc eller rundt en milliard dollar for å realisere sine ambisjoner.

Tester prototyper
Destinus har allerede utviklet og testet to prototyper, Jungfrau og Eiger, som er en hybrid av fly og rakett. Disse prototypene vil nå en hastighet på Mach 5, fem ganger lydens hastighet, noe som er over dobbelt så raskt som Concorde, som opererte med en hastighet på Mach 1 før den ble pensjonert i 2003. Destinus tror at grønt hydrogen, som kan produseres ved å spalte vann til hydrogen og oksygen ved bruk av fornybar elektrisitet, er nøkkelen til å drive frem rask transport. Sammenlignet med parafin som konvensjonelt drevne fly bruker, er hydrogen tre ganger mer energieffektivt. Men per i dag produseres over 95 prosent av tilgjengelig hydrogen ved hjelp av fossilt brensel, og for å bli levedyktig, vil det trenge mye mer hydrogen til en lavere kostnad.

Amerikanere med supersonisk fly

Det amerikanske utviklingsselskapet Boom Supersonic har planer om å introdusere supersoniske fly i USA og samarbeider med offentlige etater, inkludert det amerikanske flyvåpenet og NASA, for å utvikle en serie autonome fly. Flyene er utformet for å kunne transportere passasjerer i hastigheter opp til Mach 2,2, eller ca. 2700 kilometer i timen, som betyr at de kan reise fra New York til London på omtrent halvparten av den tiden det tar med et vanlig passasjerfly. Boom-flyene vil ha en kapasitet på mellom 55 og 75 passasjerer og vil ha en rekkevidde på opptil 8300 kilometer. De vil være drevet av en miljøvennlig drivstoffblanding av biobrensel og konvensjonell jetdrivstoff, og dermed ha betydelig mindre utslipp enn andre supersoniske fly. Selskapet har allerede inngått avtaler med flere flyselskaper.

Universal Hydrogen gjennomførte en test av et 40 seters passasjerfly 2.mars i år ved ved Moses Lake, Washington.

Test 40-seters fly med hydrogen

I mars i år fløy Universal Hydrogen Co et regionalt passasjerfly med plass til 40 passasjerer. Flyet, en ombygd Dash 8-300, ble drevet av hydrogenbrenselcellefremdrift. Dette amerikanske selskapet har som mål å revolusjonere luftfartsindustrien ved å tilby et bærekraftig og rimelig alternativ til fossilt drivstoff. De jobber med å utvikle en universell hydrogeninfrastruktur som kan støtte konverteringen av luftfartsflåten til hydrogen, og dermed redusere utslipp og karbonfotavtrykk.

Selskapet har planer om å tilby en tjeneste for å levere hydrogen på steder der det trengs, gjennom en sikker, kostnadseffektiv og standardisert løsning. Fokuset til Universal Hydrogen Co ligger på å utvikle et flyttbart hydrogenlagringssystem som kan transporteres med skip, lastebiler eller tog, og dermed gjøre hydrogen tilgjengelig over hele verden. Dette vil gi en ny mulighet for mindre flyselskaper og regionale operatører som ønsker å bytte til bærekraftig drivstoff.

Her er noen andre selskap som utvikler bærekraftige fly og er deltakere i arbeidet 

Airbus - utvikler hybrid- og elektriske fly, og har som mål å introdusere et nullutslippsfly innen 2035.

 

Boeing - jobber med å utvikle et hybrid-elektrisk passasjerfly som kan frakte opptil 100 personer.

 

Zunum Aero - utvikler elektriske fly for regionale ruter med en rekkevidde på opptil 700 km.

Magnix - produserer elektriske flymotorer og samarbeider med flere flyselskaper for å elektrifisere kortdistanseruter.

 

Wright Electric - arbeider med å utvikle et elektrisk fly for ruter på opptil 800 km.

 

Eviation - utvikler det elektriske passasjerflyet Alice, med en rekkevidde på opptil 1000 km og kapasitet for 9 passasjerer.

 

Ampaire - produserer hybrid-elektriske fly og samarbeider med flere flyselskaper for å teste teknologien på kommersielle ruter.

 

Pipistrel- produserer elektriske fly for både personlig bruk og kommersielle ruter, med en rekkevidde på opptil 1000 km.

 

Bye Aerospace - produserer elektriske fly for både personlig bruk og kommersielle ruter, med en rekkevidde på opptil 800 km.

 

Joby Aviation - utvikler et elektrisk vertikalt startende og landing (eVTOL) fly for urban mobilitet.

 

Voltaero - utvikler et hybrid-elektrisk fly med en rekkevidde på opptil 1000 km og kapasitet for 4 passasjerer.

 

H55 - utvikler elektriske fly for utdanning og opplæring.

 

Rolls-Royce - jobber med å utvikle en elektrisk flymotor for hybrid-elektriske fly.

 

Safran - utvikler bærekraftige teknologier for flymotorer og drivstoff.

 

ZeroAvia - produserer hydrogen-elektriske fly og har som mål å introdusere et nullutslippsfly innen 2023.

 

Tecnam - produserer elektriske fly for både personlig bruk og kommersielle ruter, med en rekkevidde på opptil 200 km.

 

Lilium Aviation - utvikler et eVTOL fly for urban mobilitet med en rekkevidde på opptil 300 km.

Vertical Aerospace - utvikler et eVTOL fly for urban mobilitet med en rekkevidde på opptil 160 km og kapasitet for fire passasjerer.

bottom of page