top of page
willian-justen-de-vasconcellos-IRhjyMjeek4-unsplash.jpg
En uforglemmelig eventyrreise fra Anchorage i Alaska til Ushuaia i Argentina

Destinasjoner

Pan American Highway, en av verdens lengste og mest ikoniske veier, strekker seg fra det fjerne nordlige Alaska til de solfylte strendene i Sør-Amerikas Argentina.

Paul Aage Hegvik

27.mars 2024

  • Instagram
  • Facebook

Ifølge Guinness World Records er Pan-American Highway verdens lengste «kjørbare vei». Denne utrolige reiseruten byr på uttalige kulturelle skatter, varierte landskap og uforglemmelige opplevelser. Den panamerikanske motorveien er et imponerende veinettverk som strekker seg fra Prudhoe Bay i Alaska, USA, til Ushuaia i Argentina, og dekker en total avstand på omtrent 30 000 kilometer. Denne veien binder sammen en rekke land på det amerikanske kontinentet. 

I Nord-Amerika og Mellom-Amerika passerer veien gjennom USA, Canada, Mexico, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica og Panama.

I Sør-Amerika går veien gjennom Colombia, Ecuador, Peru, Chile og Argentina.

​

Foreslått på konferanse i 1889
Pan-American Highway ble foreslått for første gang på den første panamerikanske konferansen i 1889 i Washington, DC. Dette var en internasjonal konferanse med mål om å fremme samarbeid og forståelse mellom landene i Amerika. Ideen om en transkontinental vei ble gjenopplivet på Inter-Amerikansk konferanse i 1923, hvor delegatene enstemmig vedtok å bygge en vei som ville koble sammen de amerikanske kontinentene.

Byggingen av Pan-American Highway begynte på 1930-tallet, med den første delen som ble bygget i Mellom-Amerika. Veien utvidet seg gradvis sørover gjennom landene i Sentral-Amerika og Sør-Amerika. Under andre verdenskrig ble arbeidet midlertidig stoppet på grunn av prioriteringer knyttet til krigen, men etter krigen ble det igjen satt fart på konstruksjonen.

En av de mest utfordrende delene av Pan-American Highway er Darién-gapet, et tett jungelområde som strekker seg mellom Panama og Colombia. Byggingen av en vei gjennom dette området har vært vanskelig på grunn av det uveisomme terrenget og utfordringene knyttet til å krysse jungelen. Som et resultat er det fortsatt ingen sammenhengende veiforbindelse gjennom Darién-gapet, og reisende må benytte seg av båttransport eller luftfart for å krysse dette området.

Pan-American Highway har blitt en symbolsk representasjon av samholdet mellom landene på det amerikanske kontinentet og har bidratt til økt handel, turisme og kulturell utveksling mellom landene det passerer gjennom. Selv om veien ikke er en sammenhengende motorvei gjennom hele sin lengde, fortsetter den å være en viktig transportkorridor som knytter sammen regionene i Amerika.

 

​

Hvor lang tid tar turen?

Veistrekningen er svært lang, og for en behagelig tur anbefales det å sette av minimum tre måneder – rundt 90 dager – med en gjennomsnittlig dagsetappe på 330 kilometer. Dette kan imidlertid være en utfordrende opplevelse, en minimumstid, spesielt med tanke på de dårlig vedlikeholdte veistrekningene og behovet for å krysse flere fjellpass. Noen av disse strekningene kan ha en hastighet så lav som 30–40 kilometer i timen, noe som begrenser muligheten for hyppige stopp og lengre opphold på overnattingssteder langs ruten. Til tross for dette har du fortsatt muligheten til å unne deg et par dagers hvile på noen av stoppestedene, gitt den totale reisevarigheten på 90 dager. Det er likevel avgjørende å forsikre deg om at kjøretøyet er i god stand, og at du har nødvendig utstyr og ressurser for å håndtere eventuelle uforutsette hendelser underveis.

Men husk – dette kan være en hektisk opplevelse som krever grundig planlegging og en logistikk som fungerer sømløst hver eneste dag.

​

Leiebil eller sponsoravtale?
Hvis du ønsker å reise denne ruten med bil vil det trolig være for dyrt for de fleste å leie. Også med tanke på at det ikke er så mange bilutleieselskap som vil akseptere at bilen innleveres 30 000 kilometer fra utleiestedet. Velger du allikevel å leie kan du forvente å betale omtrent 20 000 kroner i måneden for leie av en SUV. Men da må du først forsikre deg om at den kan innleveres på sluttdestinasjonen, og diskutere deg fram til den beste løsningen med bilutleieselskapet.

 

Et alternativ kan være å inngå en sponsoravtale med en bilprodusent. Hvis du er en ivrig bruker av sosiale medier og benytter en dashcam i bilen som er koblet til et kart på et nettsted via GPS, kan dette være verdifull markedsføring for bilmerket. I tillegg kan du vurdere å inngå en avtale med for eksempel Starlink, slik at du har muligheten til å strømme gratis under hele reisen. Dette vil ikke bare være en fordel for deg, men også gi positiv reklame for selskapet.

​

Kjøpe og selge bil?

Å kjøpe en bil kan være det mest realistiske og kostnadseffektive alternativet hvis du ikke har muligheten til å inngå sponsoravtaler.

Det anbefales å bruke en firehjulstrekker på en reise som denne. Dersom du velger å starte i sør, kan du kanskje kjøpe en 10–15 år gammel SUV i Argentina for mellom 30 000 til 45 000 kroner, og deretter selge den for halvparten av prisen når du når Alaska. Selger du den for 15 000 kroner i Alaska, vil du fortsatt sitte igjen med noe.

Importskatten i USA er for tiden bare 2,5 prosent av angitt verdi for personbiler. Her kan det være lurt å tenke på at prosessen med å registrere en bil i Argentina ta noe tid på grunn av nødvendig dokumentasjon og byråkrati.

​

Hvis du derimot kjøper en ti år gammel SUV i Alaska kan du kanskje få tilbake mer enn halvparten av prisen hvis du selger den i Argentina. Etter det vi kjenner til er det en importskatt på 7,5 prosent for brukte biler i Argentina. Men her må det nevnes at det kanskje kan være vanskelig å finne den rette bilen i Alaska, sånn at det kan være lurt å kontakte bilforhandlere godt tid i forveien for å sikre den rette bilen til rett pris.  Du kan for eksempel kjøpe en 15 år gammel Subaru Forester for mellom 50 000 til 60 000 kroner. Registrering i Alaska kan vanligvis gjennomføres på kort tid, spesielt hvis du har all nødvendig dokumentasjon klar og følger prosedyrene nøye.

Prisene er basert på sammenligning av kjøp- og salg i begge landene, og at gjennomsnittsalderen på bilparkene i begge landene er omtrent 12 år. 

​​​

​​

Starte i nord?

På vår foreslåtte reiserute og stoppesteder langs Pan-American Highway er ikke alle stedene direkte tilknyttet veien. Noen av disse stedene kan utforskes som avstikkere fra hovedruten.

Når du er i Alaska, bør du oppleve den robuste villmarken som er omgitt av majestetiske fjell, mektige elver og utallige skogsområder. Et besøk til Denali nasjonalpark tar deg med på et eventyr gjennom uberørt natur, mens en tur langs Kenai-halvøya byr på en opplevelse langs den ville kystlinjen og det rike dyrelivet i regionen. Alaska har et arktisk klima med lange, kalde vintre og korte, varme somre. Temperaturene kan variere sterkt gjennom året, med ekstreme kuldegrader om vinteren og behagelige temperaturer om sommeren.

 

Et av verdens største oljefelt
Pan American Highway starter i Prudhoe Bay, et område som ligger nord på Alaskas nordkyst og er kjent for å være en viktig oljeproduksjonsregion med massive Prudhoe Bay Oil Field, som er et av verdens største oljefelt. Utviklingen av oljefeltet har hatt stor innvirkning på Alaskas økonomi, og har gjort Prudhoe Bay til et viktig knutepunkt for oljeindustrien i Nord-Amerika.

På grunn av det ekstreme klimaet og den øde beliggenheten, er Prudhoe Bay et utfordrende sted å drive oljeutvinning. Produksjonen krever avansert teknologi og logistikk for å operere under ekstreme forhold med langvarige vintre og permafrost.

Prudhoe Bay har også blitt et område av interesse for turister som ønsker å oppleve Alaskas unike landskap og arktiske dyreliv. Besøkende kan ta guidede turer for å lære mer om oljeindustrien, og utforske det robuste terrenget og den vakre naturen i området. 

 

​

Følger du Pan American Highway sørover  kan du stoppe i Fairbanks som er en av de største byene i delstaten. Byen er kjent for sin rike historie, sin unike kultur og sitt vakre naturlandskap. Fairbanks ble grunnlagt som en gruveby under gullrushet på slutten av 1800-tallet. Gullgruvedrift har vært en viktig del av byens historie, og du kan fortsatt se spor av den rike gruvearven i dag.

Fairbanks har et mangfoldig kulturliv med et sterkt fokus på kunst, musikk, historie, og har flere kunstgallerier, teatre og museer. Byen er omgitt av vakker natur og tilbyr et bredt spekter av friluftsaktiviteter året rundt. Om sommeren kan besøkende dra på fotturer, fiske, padle og utforske Alaskas villmark. Om vinteren er byen et populært reisemål for nordlysobservasjon, hundesledekjøring, snøscooterkjøring og skigåing.

Byen er for øvrig hjemsted for University of Alaska Fairbanks, som er et av de fremste forskningsuniversitetene i Nord-Amerika. Universitetet spiller en viktig rolle i byens kulturelle og intellektuelle liv.

​

​

Neste stopp på kjøreturen kan kanskje være Whitehorse i Canada, omtrent 950 kilometer fra Fairbanks og omtrent 12 timers kjøring. Stedet er kjent for sin rike historie knyttet til gullrushet på slutten av 1800-tallet med mye av stilen fra denne tiden.

​

​

Når vi krysser grensen til Canada, hilser Rocky Mountains  velkommen med sitt fjellmassiv eventyrlige landskap. Her går reisen Nasjonalparken Banff og Jasper lokker oss med sine  innsjøer og endeløse stier, mens byene langs veien gir oss et innblikk i det moderne canadiske livet.

​

​

Fra kysten av Stillehavet til de skiftende ørkenlandskapene i sør, byr USA på en overflod av opplevelser langs Pan American Highway. I California oppdager vi det pulserende livet i Los Angeles og den ikoniske skjønnheten i Big Sur-kysten. Mens vi fortsetter sørover, tar vi inn solnedgangen ved Grand Canyon og utforsker de historiske byene i New Mexico.

Del 4: Mellom-Amerika - Kulturrike Byer og Praktfulle Ruiner

Vår reise gjennom Mellom-Amerika fører oss gjennom et lappeteppe av kulturelle skatter og historiske steder. I Mexico tar vi del i den livlige atmosfæren i Mexico City og utforsker de gamle Maya-ruinene i Yucatán-halvøya. Videre sør finner vi oss fortryllet av koloniale byer i Guatemala og de praktfulle vulkanlandskapene i El Salvador.

Del 5: Sør-Amerika - Til Det Sørlige Paradis

Vår siste etappe langs Pan American Highway fører oss gjennom det frodige landskapet i Sør-Amerika, hvor vi oppdager de spektakulære fjellene i Andesfjellene, de tåkefulle skogene i Amazonas og de solfylte strendene i Brasil. Vi avslutter vår reise i Argentina, hvor vi tar del i tangorkesterets rytmer i Buenos Aires og utforsker de endeløse slettene på pampasen.

bottom of page