top of page

Et kritisk vendepunkt for mange kjøpesentra i den vestlige verden

ravin-rau-GetoTc-09Ek-unsplash.jpg

Til tross for stor fattigdom i mange land i Asia, kan kontinentet skilte med de største kjøpesentrene i verden. Foto: Ravin RauUnsplash

Destinasjoner

Blant de 25 største kjøpesentrene i verden er det bare to av dem som ikke er i Asia, - Mall of America i USA og Forum Istanbul i Tyrkia.

Paul Aage Hegvik

7.november 2022

Iran Mall i Teheran i Iran er verdens største kjøpesenter. Når det settes sluttstrek i byggingen vil senteret bli 1 950 000 kvadratmeter, en utbygging som forundrer mange. Iran opplever for tiden store protester etter at Mahsa Amini døde, en 22 år gammel kvinne som ble arrestert av moralpolitiet i Teheran 13. september for angivelig brudd på Irans strenge regler som pålegger kvinner å dekke håret med hijab eller hodeskjerf. Til tross for at landet har fått betydelig kritikk for brudd på menneskerettighetene og at landet har vært rammet av sanksjoner, investeres det fremdeles store summer i senteret. 

En rekke globale konsulentselskap, blant annet Deloitte og McKinsey, har i de siste årene laget rapporter om framtida for kjøpesentra i hele verden. McKinsey skrev i en rapport i 2014 at etableringen av nye kjøpesentra i Latin Amerika og Asia blant annet kan forklares med en betydelig økning av middelklassen og dermed økt kjøpekraft. Den kinesiske nettavisen Jing Daily viser til at kjøpesentre per innbygger i Fastlands-Kina utgjør overraskende bare ti prosent av antallet sentra i USA. Som trolig også er en forklaring bak den enorme satsningen på kjøpesenter i Kina og andre land i Asia.

Finanskrise og netthandel
Hundrevis av amerikanske kjøpesentre stengte etter den internasjonale finanskrisen i 2007 - 2008, den mest alvorlige finanskrisen siden den store depresjonen (1929). Og detaljhandelsforskere anslår at 25 prosent av USAs omtrent 1 000 gjenværende store kjøpesentre vil stenge i løpet av de neste tre til fem årene. For å understreke kampen for kjøpesentrene i USA er det blant annet laget en egen nettside med temaet, - deadmalls.com, der det til stadighet legges ut bilder av senter som sliter. Netthandelen beskrives som den viktigste årsaken til at kjøpesentra i den vestlige verden sliter. At giganten Amazon har kjøpt opp en rekke kjøpesentra, for så å gjøre dem om til varehus med elektronisk handel er med på å understreke problemene i mange land.  I 2000 hadde den amerikanske kjøpesenterkjeden Sears 863 kjøpesenterbaserte butikker og ytterligere 1 200 butikker i USA. Sears har nå mindre enn 200  butikker totalt i USA. 

Demografiske endringer

Om utviklingen etter finanskrisen skrev McKinsey sin rapport at mange kjøpesenter er på et kritisk vendepunkt. De fleste sentrene har for lengst innsett at kundene nå leter etter opplevelser som går langt utover tradisjonell shopping. Dette forklares blant annet med demografiske endringer, at mange land i verden nå opplever en aldrende befolkning og økt urbanisering som betyr at flere mennesker bor i mindre rom og har større behov for offentlige rom å sosialisere og samles i. I dette miljøet tilbyr kjøpesentre et kjærkomment vannhull, spesielt i byer der andre offentlige rom ikke er trygge. Noen ønsker å  bo, handle og jobbe innen gangavstand – i stedet for å sette seg inn i en bil og kjøre til et overfylt kjøpesenter i forstaden. Dette tvinger mange kjøpesenteroperatører rundt omkring i verden å tenke nytt.  Til tross for en stor «kjøpesenter-pessimisme» de siste årene opplever nå mange operatører at fysisk detaljhandel er på vei opp igjen etter pandemien.

Klikk og hent
Det amerikanske forretnings- og finanstidsskrift Forbes skriver at det generelle synspunktet nå er at kjøpesentre er på vei ned, at dette på mange måter er sant, men at det ville vært bedre å beskrive det som en reformasjon. Her pekes det blant annet på at mange av de store leietakerne, ankerene på sentrene, har stengt dørene i møtet med det dårlige salget. «Løsningen som utleiere tar i bruk er en fullstendig omveltning av typen leietakere som kjøpere vanligvis ser i et kjøpesenter. Disse store områdene er nå dyrebutikker, treningssentre, helseklinikker, restauranter og kontorfellesskap, alt som mennesker trenger i det daglige. Placewise, et eiendomsteknologiselskap innen detaljhandel, kan vise til en undersøkelse de har gjennomført som viser at de vil være  «ekstremt interessert» eller »interessert» hvis det lokale kjøpesenteret kan tilby alle produktene som de finner på nettet, for så å hente dem i den aktuelle butikken på kjøpesenteret. Som mange butikker nå har gjennomført med tilbud om «klikk og hent».

Mye er gjennomført
McKinsey understreker at kjøpesentre vil aldri være i stand til å konkurrere med det endeløse produktutvalget og prissammenligningene på nettet. Konsulentselskapet mener at det ikke har noen hensikt å prøve, at butikkene ikke bør fokusere så mye på varekjøpsopplevelser og i stedet jobbe mot et utvidet verditilbud for forbrukerne. Videre at innovative kjøpesentre bør omformes til det nye sentrum med konserter, kunstsentre, spa, treningsklubber og bondemarkeder. Disse tjenestene kan aldri erstattes online. Xanadu, et kjøpesenter 30 kilometer fra Madrid, har for eksempel gjort alt for å gi foreldrene muligheten til å tilbringe kvalitetstid med barna sine. Kjøpesenteret har en skibakke, gokart, ballongturer, bowling og biljard. På samme måte har Mall of America i Minnesota et undervannsakvarium, en fornøyelsespark og et museum for dinosaurvandring.

God mat og attraktive arrangementer beskrives som navet i lokalsamfunnet og grunnlaget for kjøpesentrene. Alt dette er nå den klare nye trenden som er gjennomført de siste årene.

Pluss og minus etter pandemien

Konsulentselskapet Deloitte trekker fram at mange kjøpesentra nå opplever framgang etter pandemien, at mennesker i desto større grad ønsker å sosialiseres. Samtidig beskriver selskapet at minuset er at nylige undersøkelser viser at trenden er at «hjemmeøkonomien» fortsetter etter pandemien. Resultatet av undersøkelsen viser at forbrukere  planlegger å jobbe mer hjemmefra enn de gjorde før pandemien, at de forventer å lage mer mat og handle mer hjemmefra i overskuelig fremtid. Men Deloitte mener at denne preferansen til å bo nærmere hjemmet kan skape muligheter for kjøpesentre. Og spør om det finnes det måter de kan tjene som samfunnshus, der forbrukere lett kan få tilgang til opplevelser og arrangementer? Eller at fysiske rom kan bygges om til distribuerte arbeidsplasser, hotell for hybrid-/fjernarbeidere og til og med boliger? Som McKinsey allerede påpekte for åtte år siden viser også Deloitte til at «klikk og hent-strategien», omnikanal, er veien å gå, at butikkeierne bør omfavne forbrukernes handelspreferanser og framheve verdien av fysisk tilstedeværelse med med integrerte omnikanal-funksjoner.

30 prosent til mat og underholdning
Nettstedet In Park Magazine anbefaler kjøpsenteroperatører tre viktige endringer for framtida.

  1. Innhold er det nye ankeret. Å bringe inn innhold er en kritisk løsning. Det handler om å oppfylle folks behov på flere måter utover de vanlige varene og tjenestene. Dette kan komme til uttrykk i alt fra design til arrangementer. Innhold skal være bærekraftig, fremme velvære, inspirere og til slutt tilføre verdi til folks liv.

  2. Erfaring er merket. Det er ingenting verre enn et hav av likhet i et miljø på to millioner kvadratmeter. Det er dødelig for fantasien. Det engasjerer ikke. Så det er avgjørende at morgendagens kjøpesentre tilbyr besøkende en rekke opplevelser - en reise fra den ene siden av kjøpesenteret til den andre.

  3. Mat, drikke og underholdning er magnetene, avgjørende for kjøpesentre. Kjøpesentre som ikke investerer i å skape en ekstraordinær mattilstedeværelse og underholdning kommer til å dø. De må bruke over 30 prosent av det utleiebare arealet sitt til mat og underholdning, noe som er et enormt skifte i leiestrategien.

Dette forklares som årsakene til at Asia kan skilte med de største kjøpesentrene i verden:

– Asia er verdens mest folkerike kontinent, med land som Kina og India som har massive befolkninger. Denne høye befolkningstettheten skaper et enormt marked for forbruksvarer, noe som fører til bygging av store kjøpesentre for å imøtekomme behovene til millioner av mennesker.

 

– Mange asiatiske land har opplevd rask urbanisering, der folk flytter fra landlige områder til byer i håp om bedre muligheter. Urbane sentre krever omfattende detaljhandelsinfrastruktur for å betjene den voksende bybefolkningen, noe som resulterer i byggingen av store kjøpesentre.

 

– Flere asiatiske land har opplevd betydelig økonomisk vekst de siste tiårene. Denne veksten har ført til økt disponibel inntekt og forbruk, noe som ytterligere driver etterspørselen etter detaljhandelslokaler og kjøpesentre.

 

– Kjøpesentre er ikke bare steder for shopping, men fungerer også som sosiale knutepunkter og underholdningssentre i mange asiatiske land. Preferansen for å tilbringe fritiden i kjøpesentre, spesielt i varme eller tett befolkede byområder, bidrar til byggingen av større og mer komplekse handelskomplekser.

 

– Å bygge store kjøpesentre kan være lukrative investeringer for utviklere, spesielt i raskt utviklende asiatiske økonomier. Disse prosjektene tiltrekker ofte investeringer fra både innenlandske og internasjonale investorer som ønsker å dra nytte av de voksende forbrukermarkedene i Asia.

Alt i alt bidrar en kombinasjon av befolkningsstørrelse, økonomisk vekst, urbaniseringstrender, kulturelle preferanser og investeringsmuligheter til byggingen av noen av de største kjøpesentrene i Asia.

Her er de 25 største kjøpesentrene* i verden, som er med på å illustrere utviklingen:

1. Iran Mall

Teheran i Iran - åpnet i 2018

Totalt areal: 1 400 000 kvadratmeter (under bygging til 1 950 000 kvadratmeter)

Iranmall_Overview.jpg

Foto: Anakarnia, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Iran Mall med 1 950 000 kvadratmeter under bygging er det største kjøpesenteret i verden i 2022. Over 500 entreprenører og 25 000 arbeidere har så langt deltatt i byggingen. Det ligger i nærheten av Chitgar Lake nordvest i Teheran i Iran. Senteret beskrives som et av de største kommersielle, kulturelle og sosiale prosjektene i verden.

 

Den første av de to seksjonene åpnet i 2018 med  et område på 1 400 000 kvadratmeter. Her er det blant annet et supermarked på 20 000 kvadratmeter, en motegate, gater med mer enn 200 restauranter og mat-torg, en 3 300 kvadratmeter stor «bokhage» som har 67 000 bind med bøker og flere bokhandlere, et kinosett med mer enn et dusin IMAX-kinoer, et teater med 2 000 sitteplasser, et familieunderholdningssenter med en overbygd fornøyelsespark, et museum og kunstgallerier, og permanente bilutstillinger, en iransk basar (orientalsk marked), tre hoteller inkludert et femstjerners hotell med mer enn 450 rom, en konferansesal med 3 000 seter, et konferanse- og utstillingssenter,  På taket på senteret er det mer enn 15 idrettsbaner, tennisbaner, en skøytebane med et areal på 12 000 kvadratmeter og svømmebassenger. 

2. IOI City Mall

Putrajaya i Malaysia - åpnet i 2014

Totalt areal: 821 000 kvadratmeter

mall1.jpg

IOI City Mall er et kjøpesenter som ligger i Putrajaya, Malaysias administrative hovedstad, en planlagt by som befinner seg 25 kilometer sør for Kuala Lumpur. Byen grunnlagt 19. oktober 1995, og etablert på grunn av Kuala Lumpurs overbefolkning og overbelastning Regjeringen flyttet fra Kuala Lumpur til Putrajaya i 1999. Kuala Lumpur er imidlertid fremdeles landets nasjonale hovedstad med kongesete og nasjonalforsamlingen.

 

Den første fasen av senteret ble åpnet i 2014. Den andre fasen av kjøpesenteret åpnet 25. august 2022, og ble da det største kjøpesenteret i Sørøst-Asia og og det nest største kjøpesenteret i verden med 821 000 kvadratmeter. Her er det blant annet 700 butikker med blant annet Adidas, H&M, Victoria's Secret og Charles & Keith, en rekreasjonspark, flere kinosaler, skøytebane med olympiske mål, treningssenter, idrettshall med badminton- og futsalbaner, utstillingssenter, restauranter og kafeer som  KFC, Marrybrown, McDonald's, Kenny Hills Bakers, Din by Din Tai Fung, Jollibee og Taco Bell,

3. South China Mall

Dongguan i Kina - åpnet i 2005

​Brutto utleieareal: 660 000 kvadratmeter

1024px-New_South_China_Mall_1399.jpg

Foto: David290, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

South China Mall  (tidligere New South China Mall ) er det største kjøpesenteret i verden målt i brutto utleiebart bebygd areal, og det tredje basert på totalt areal. Senteret ligger i byen Dongguan i provinsen Guangdong ved Kinas kyst mot Sørkinahavet. Byen ligger nær Shenzhen og Hongkong og tar del i den sterke økonomiske veksten i området rundt Perlefloden.

Senterets totale areal er 892 000 kvadratmeter med nesten 660 000 kvadratmeter som er utleiebart areal. Kjøpesenteret har syv soner basert på internasjonale byer, nasjoner og regioner, inkludert Amsterdam, Paris, Roma, Venezia, Egypt, Karibien og California. South China Mall kan også skilte med en 25 meter høy kopi av Triumfbuen, en kopi av Markuskirkens klokketårn (San Marcos Campanile) i Venezia, og en 2,1 kilometer lang kanal med gondoler.

South China Mall åpnet i 2005 og var da det største i verden, men slet i mer enn ti år med at mindre enn 10 prosent av senteret hadde leietakere. I 2011 falt dette tallet til under én prosent. Stedet ble beskrevet som et spøkelsessenter i mange år. Det opprinnelige målet var å tiltrekke 100 000 besøkende om dagen med en rekke butikker, restauranter og underholdningssteder. Med 660 000 kvadratmeter var det beregnet plass til mer enn 2 300 butikker.

Nettstedet Culture Trip forklarer som en årsak til at det gikk dårlig var at de fleste av Dongguans åtte millioner innbyggere er migrantarbeidere med dårlig inntekt, som tjener til livets opphold i lokale fabrikker.  Byen står også overfor vanskeligheter på grunn av at produksjonen flytter andre steder i Kina eller til Sørøst-Asia hvor lønningene er lavere. Kina er også hjemsøkt av alvorlige problemer i eiendomsmarkedet med overinvesteringer. 

 

For noen år siden ble det satt i gang renovering av senteret, og en ny strategi med fokus på på restauranter og butikker som retter seg mot Kinas middelklasse, fremfor overklassen. I 2015 begynte det å fylles opp med leietakere. CNN besøkte senteret i juni 2015, og beskrev da at de kunne se besøkende på senteret som var på «leting etter luksuriøse solbriller og designerjeans, spise på de koreanske, italienske eller kinesiske restaurantene eller nyte de nye underholdningsfasilitetene. Skrik og latter kan høres fra karuseller».

–Det har vært en stor forandring. Det er en klar modernisering, sa David Carr, en engelsklærer fra USA som bor i Dongguan sammen med sin kone Danae, også lærer.

Culture Trip meldte for øvrig i januar 2018 at senteret da hadde nesten fullt belegg. 

4. SM Mall of Asia

Manila på Filippinene - åpnet i 2006
Brutto utleieareal: 589,891 kvadratmeter (650 000 kvadratmeter etter utbygging)

View_of_Pasay_City_at_SM_Mall_of_Asia.tif.jpg

Foto: Lawrence Ruiz, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

SM Mall of Asia (MOA) er etter åpningen av IKEA Pasay City på kjøpesenterets kompleks i 2021 det største kjøpesenteret på Filippinene og det fjerde i verden. Senteret åpnet i 2006, er nå 589,891 kvadratmeter og vil bli utvidet 650 000 kvadratmeter etter en pågående utbygging. Kjøpesenteret har blant annet mer enn 600 butikker og 200 spisesteder,  landets første skøytebane i olympisk størrelse, det største IMAX -teatret på Filippinene, museum, konferanse- og utstillingsområder, konsertområde, flere hoteller.

5. SM Tianjin

Tianjin i Kina - åpnet i 2016

Brutto utleieareal: 565 000 kvadratmeter

SMTJ-Birdview-768x431.jpg

Foto: SM Supermalls

SM Tianjin ligger i byen Tianjin i nordlige Kina. Den dekker et område på 565 000 kvadratmeter og har mer enn 1 000 butikker, en skøytebane, kinoer, teatre og treningssentre. SM Group, den største kjøpesenteroperatøren på Filippinene, har investert 476 millioner dollar i senteret. 

6. Golden Resources Mall

Beijing i Kina - åpnet i 2004

Totalt areal: 557 419  kvadratmeter 

GR_Shopping_Mall,_east_section_(20210424130820).jpg

Foto: Lawrence Ruiz, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Med 1,5 ganger størrelsen på Mall of America i byen Bloomington i Minnesota i USA var Golden Resources Mall i Beijing i Kina verdens største kjøpesenter fra 2004 til 2005.  I 2005 ble det verdens nest største kjøpesenter etter at South China Mall i Dongguan i Kina var ferdigstilt. Kjøpesenteret sto ferdig 2004 etter 20 måneders bygging. Utvikleren av kjøpesenteret estimerte først at kjøpesenteret ville ha 50 000 kunder om dagen, men ved åpningen var det faktiske antallet langt mindre, så få som 20 på en time. På den tiden var prisene på de fleste varene i kjøpesenteret langt utenfor kjøpekraften til de fleste vanlige kinesere. I dag, med veksten av den kinesiske middelklassen, har antall besøkende økt enormt. Senteret har nå mange har kinesiske og vestlige restauranter, spesialitetsrestauranter, barer, en skøytebane, treningsstudio, spa, flere kinoer og og andre kulturfasiliteter.

7. Central WestGate

Bangkok i Thailand - åpnet i 2015

Totalt areal: 550 278 kvadratmeter

CentralPlazaWestGateRTB30Aug15.jpg

Foto: Kanlife99, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Med seks etasjer og et samlet gulvareal på 550 278 kvadratmeter, huser kjøpesenteret CentralPlaza Westgatei i Nonthaburi-provinsen like utenfor Bangkok i Thailand mer enn 650 butikker inkludert en Ikea-butikk på 50 278 kvadratmeter, et underholdningskompleks med blant annet 12 digitale kinoer med 3 000 seter, treningssenter, en stor event- og konferansesal, leiligheter, mange restauranter og Harbour Land, en helt ny innendørs lekeplass for barn som åpnet i 2022. Senteret eies og utvikles av Thailands største eiendomsutvikler Central Pattana. 

8. CentralWorld

Bangkok i Thailand - åpnet i 1990

Totalt areal: 550 000 kvadratmeter

3661492151_dd8031f85b_k.jpg

Foto: Bcow, Flickr CC BY-SA 2.0

CentralWorld er et  åtteetasjes kjøpesenter som ligger i Prathum Wan-distriktet i Bangkok i Thailand. I tillegg til selve kjøpesenteret finnes også et 205 m kontorbygg og 5-stjernershotellet Centara Grand. CentralWorld ble åpnet i 1990, da med navnet World Trade Center. I 2002 ble navnet endret til Central World Plaza, og senere til bare CentralWorld. I 2006, etter tre år med renovasjon og utvidelse, åpnet CentralWorld. Det opprinnelige arealet til senteret var på 300 000 kvadratmeter, men etter utvidelsen hadde senteret over 550 000 kvadratmeter gulvareal dedikert til butikker og restauranter. 19. mai 2010 ble deler av bygget ødelagt i en brann påsatt av demonstranter og motstandere av Thailands sittende regjering. Det renoverte komplekset hadde som mål å tiltrekke seg 150 000 kunder per dag, og bruker mer enn sju milliarder baht årlig. Det markedsføres som et kjøpesenter for middelklassen, i motsetning til overklassemarkedet Siam Paragon. 

9. Iconsiam

Bangkok i Thailand - åpnet i 2018

Totalt areal: 525 500 kvadratmeter

1280px-Iconsiam_at_Night_(II).jpg

Foto: Supanut Arunoprayote, Wikimedia Commons CC BY 4.0 2.

Iconsiam ligger ved bredden av Chao Phraya-elven, og er et relativt nytt kjøpesenter som åpnet i 2018. Inne i kjøpesenteret finner du blant annet Thailands første offisielle Apple-butikk, et kulturarvsmuseum (Iconsiam Heritage Museum), et kommersielt treningsstudio, 14 kinosaler, et innendørs flytende marked, auditorium/utstillingshall med 3 000 seter, en park ved elven med et areal på mer enn 10 000 kvadratmeter og Hilton Hotel med 244 rom.

10. 1 Utama

Petaling Jaya i Malaysia - åpnet i 1995

Totalt areal: 519 328 kvadratmeter

1280px-1_Utama_Shopping_Centre.jpg

Foto: 1UtamaShoppingCentre,  Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

1 Utama ligger i Bandar Utama - en forstad til byen Petaling Jayai Malaysia. Kjøpesenteret  huser flere butikkområder med mer enn 600 butikker, restauranter, idrettsanlegg, mange kinosaler, en egen liten regnskog, et femstjerners hotell,  Ifølge driver av senteret er det daglig mellom 60 000 til 90 besøkende, og opp til 120 000 i helgene.

11. SM North EDSA

Manila på Filippinene - åpnet i 1985

Totalt areal: 498 000 kvadratmeter

1024px-SM_City_North_EDSA_(Quezon_City;_01-01-2020).jpg

Foto: patrickroque01,  Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

SM North EDSA ligger i Quezon City i Metro Manila på Filippinene. Kjøpesenteret har seks bygninger med over 1 000 butikker, kinoer, spisesaler, bowlingbaner og andre underholdningsområder, blant annet Skydome, et arrangementssenter med 1500 seter som tiltrekker seg folk fra hele Metro Manila. 

12. Forum Istanbul

Istanbul i Tyrkia i Kina - åpnet i 2009

Totalt areal: 495 000 kvadratmeter

slider1tabl.jpg

Forum Istanbul i Istanbul i Tyrkia har et totalareal på 495 000 kvadratmeter, og er det største kjøpesenteret i Tyrkia og Europa. Her er blant annet IKEA, H&M, Boyner, YKM, Marks&Spencer, Zara, Koçtaş som er en av Tyrkias store byggemarkedskjeder, en teknologisone ledet av Media Markt, Teknosa, Bimeks og mange sportsmerker som Intersport, Adidas, Nike, samt den franske sportskjeden Decathlon. I tillegg til en rekke kategorier og butikker, er huser Forum Istanbul Legoland Discovery Center, akvariet  Istanbul Sea Life Aquarium, med den største haifamilien i Europa, og Jurassic Land beskrevet som en av de beste i verden av internasjonale eksperter.

13. Global Harbor

Shanghai i Kina - åpnet i 2013

Totalt areal: 480 000 kvadratmeter

9.-Global-Harbor-Shanghai-China-1.jpg

Global Harbor er et stort kjøpesenter i Shanghai i Kina. Butikkene ligger på seks nivåer (to av dem kjelleretasjer). Tvillingskyskrapere reiser seg over kjøpesenteret, som kan sees gjennom senterets glasstak. Om kvelden blir de opplyst med datastyrt animert flerfarget belysning. Senteret huser 400 butikker av alle slag, 100 restauranter og flere kinoer, teatre, skøytebaner, treningssentre, spa, bokhandlere og lekeplasser. 

14. SM Megamall

Manila på Filippinene - åpnet i 1991

Totalt areal: 474 000 kvadratmeter

32597255327_64d42bdd5b_k (1).jpg

Foto: Rodel Bontes, Flickr CC BY-SA 2.0

SM Megamall ligger ligger i Ortigas Center  Mandaluyong i Manila, og er det tredje største kjøpesenteret på Filippinene. Kjøpesenteret har et totalt gulvareal på 474 000 kvadratmeter, og har i dag mer enn 900 butikker og er delt inn i fem bygninger. I tillegg huser Megamall også et kapell, skytteltjenester, et bowlingsenter med 14 baner, en IMAX-kino med en av de største 3D-skjermene i verden, et bingospillområde, et atrium så stort at det brukes som konsertsted og en skøytebane i olympisk størrelse.  Skøytebanen var arenaen for hurtigløp og kunstløp på de sørøstasiatiske lekene i 2019

15. SM Seaside

Cebu på Filippinene - åpnet i 2015

Totalt areal: 470 486 kvadratmeter

malls-sm-seaside-cebu-02.jpg

SM Seaside er for tiden det fjerde største kjøpesenteret på Filippinene. Kjøpesenteret har et brutto utleiebart areal (GLA) på mer enn 470 486 kvadratmeter. Senteret har fire etasjer og har mer enn 700 leietakere. Her er det blant annet et teater, en kino i storformat, fire vanlige kinoer, et bowlinganlegg og en skøytebane i olympisk størrelse. Seaside Tower ligger midt i senteret, et 147 meter høyt tårn med restauranter, kaffebarer og et utsiktsdekk på toppen av tårnet som har en 360-graders utsikt over byen Cebu og kjøpesenteret.

På senteret planlegges det for øvrig  en innendørsarena med 16 000 sitteplasser.

16. Isfahan City Centre

Isfahan i Iran - åpnet i 2012

Brutto utleieareal: 465 500 kvadratmeter

ICCNewEdition.jpg

Foto: Hamed73b, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Isfahan City Centre er et stort kommersielt og underholdningskompleks i Isfahan i Iran. Fra november 2012 var senteret det nest største i landet etter Iran Mall i Teheran. Kjøpesenteret ble utviklet av Masoud Sarrami gjennom firmaet hans Prestige Land Iran Co. Sarrami var overbevist om at satsingen ville lykkes, og hadde i 2016 et forsiktig håp om at sanksjonene mot Iran til slutt ville bli opphevet. Han lekte med ideen om å få Donald Trump til å investere i hotellet på kjøpesenteret. Senteret er 465 000 kvadratmeter i sju etasjer bygget i fire faser. Her er det blant annet et femstjerners hotell, 750 butikker, et museum, mange restauranter, en innendørs fornøyelsespark med berg-og-dal-bane, et internasjonalt finanssenter g et underholdningssenter med syv kinolerreter og et messekompleks.  

17. Mall of America

Bloomington i USA i Iran - åpnet i 1992

Totalt areal: 452 000 kvadratmeter

1024px-2018_Mall_of_America_01.jpg

Foto: Farragutful, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Mall of America er et kjøpesenter i Bloomington, en forstad til tvillingbyene Minneapolis og Saint Paul i staten Minnesota i USA. Mall of America ble det største kjøpesenteret i USA i totalt areal da det åpnet i 1992. I butikkareal har det aldri vært verdens største, faktisk ikke USAs største engang. Større kjøpesentre finnes både i Kina, India, Japan, Canada og Filippinene. Mall of America er likevel det mest besøkte kjøpesenteret i verden, med over 40 millioner besøkende årlig. Det tilsvarer omtrent åtte ganger befolkningen i staten Minnesota. Fra og med 2015 sysselsatte kjøpesenteret over 11 000 arbeidere året rundt og 13 000 i høysesongene. Senteret har over 500 butikker.

Nickelodeon Universe er en innendørs fornøyelsespark i sentrum av kjøpesenteret. Sammen med andre attraksjoner som ikke er relatert til Nickelodeon er dette den største innendørs fornøyelsesparken i USA. Senteret har også et akvarium, Sea Life Minnesota Aquarium.

18. Persian Gulf Complex

Shiraz i Iran - åpnet i 2011

Totalt areal: 450 000 kvadratmeter

khalijfars.jpg

Persian Gulf Complex ligger i byen Shiraz i sørvestlige Iran, 1486 meter over havet i Zagros-fjellene og er hovedstad i provinsen Fars. Komplekset inneholder blant annet et 262-roms hotell, et innendørs og utendørs svømmebasseng, tennisbane, konferansesenter og en helikopterplass. I tillegg er det to fornøyelsesparker på kjøpesenteret, en utendørs fornøyelsespark kalt Iran Land som dekker 37 000 kvadratmeter med videospill, bowlingbane og en 3-etasjes biljardhall. Kjøpesenteret har også seks 240-seters kinoer.

19. Sunway Pyramid

Subang Jaya i Malaysia - åpnet i 1997

Totalt areal: 402 108 kvadratmeter 

1280px-Sunway_Pyramid_front.jpg

Foto: Cmglee, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

Sunway Pyramid er et kjøpesenter som ligger i byen Subang Jaya i Malaysia, landet første temabaserte shopping- og underholdningssenter. Senteret er designet som egyptisk nyklassisisme med blant annet en gigantisk løvestatue ved hovedinngangen og flere faraostatuer og to kupler som representerer henholdsvis solguden Ra og elven Nilen. Sunway Pyramid har mer enn 1 000 leietakere. 

20. Dream Mall

Kaohsiung i Taiwan - åpnet i 2007

Totalt areal: 401 218 kvadratmeter 

統一夢時代購物中心.JPG

Foto: Xiao Deng, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Dream Mall i byen Kaohsiung i Taiwan er bygget og drevet av Tungcheng Development Corporation, et datterselskap av Uni-President Enterprises Corporation, Taiwans største matkonglomerat som også driver datterselskaper i mange andre bransjer. Senteret inneholder restauranter, kino, treningsstudio og underholdningsfasiliteter inkludert en fornøyelsespark på taket. «Eye of Kaohsiung», pariserhjulet i toppetasjen, er 50 meter i diameter og har en total høyde på 102,5 meter.

21. The Avenues Mall

Kuwait by i Kuwait - åpnet i 2007

Totalt areal: Rundt 400 000 kvadratmeter (under utbygging)

Grand_Avenue_in_Kuwait_-_2.jpg

Foto: EnGxBaDeR, Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Avenues Mall er det største kjøpesenteret i Kuwait. Senteret har mer enn 800 butikker som Charlotte Tilbury, Jack Wills og Marks and Spencer, : Forever 21 , Pottery Barn , Tiffany & Co. og Borders Stationery and Toys Shop. The Avenues er også vertskap for franske, nederlandske, tyrkiske, sveitsiske og arabiske restauranter og butikker, noe som gjør The Avenues til det mest internasjonalt mangfoldige området i Kuwait.

21. New Century Global Center 

Chengdu i Kina - åpnet i 2013

Totalt areal: Rundt 400 000 kvadratmeter 

New_Century_Global_Center.jpg

Foto: Supercarwaar, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

New Century Global Center i Chengdu i Kina er det største bygget i verden målt i gulvareal med et gulvareal på 1 760 000 kvadratmeter. Den 100 meter høye bygningen er 500 x 400 meter. Kjøpesenter står for rundt 400 000 kvadratmeter av det totale gulvarealet.  Bygningen rommer også kontorbygg, konferanserom, et universitet, to femstjerners hoteller og en IMAX-kino med 14 saler. Midt i bygget er  et badeland, «Paradise Island Water Park». en 5 000 kvadratmeter stor strand og en storskjerm på 150 x 40 meter som viser både soloppgang og solnedgang. Det er også en middelhavslandsby med en kristen kirke, et piratskip, en scene og en skøytebane i olympisk størrelse i bygningen. 

Åpningen av senteret var planlagt til tidlig i 2013 i forbindelse med at senteret skulle være vertskap for konferansen  Global Fortune 500, men ble forsinket på grunn av at forretningsmannen bak prosjektet, Deng Hong, ble arrestert på grunn av korrupsjonsanklager. Konferansen ble flyttet til Shangri-La Hotel i Chengdu. Åpningen ble satt til 22.august 2013, men ble redusert på grunn av at 50 lokale myndighetspersoner ble arrestert i forbindelse med en etterforskning av senteret.

21. Siam Paragon

Bangkok i Thailand - åpnet i 2005

Totalt areal: Rundt 400 000 kvadratmeter 

Thailand_Bangkok_SiamParagon_Night.jpg

Foto: Mark Fischer, Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

Siam Paragon er et luksuriøst kjøpesenter som ligger i Siam-området i Bangkok, Thailand. Det er en av de mest prestisjefylte handels- og underholdningsdestinasjonene i byen. Kjøpesenteret er kjent for sitt brede utvalg av luksuriøse merkevarer, internasjonale restauranter, kinoer, kunstgallerier og underholdningstilbud. Siam Paragon tiltrekker seg både lokale shoppere og turister på grunn av sitt eksklusive miljø og høye standard på tilbudene. Det er også knyttet til andre populære kjøpesentre som Siam Center og Siam Discovery, og danner dermed et stort shoppingkompleks i hjertet av Bangkok. Siam Paragon selger blant annet merkevarer som Gucci, Burberry og Chanel. Bilmerker som Ferrari og Lamborghini har også butikker i senteret. Målgruppen for Siam Paragon er thailands velstående samt turister. Senteret huser blant annet 270 butikker og restauranter, 15 kinoer, en utstillingshall, kunstgalleri, operakonsertsal, bowlinghall, karaokesenter og hotell. Siam Ocean World, Sørøst-Asias største akvarium, ligger også i bygget. 

21. Central Phuket 

Phuket i Thailand - åpnet i 2004

Totalt areal: Rundt 400 000 kvadratmeter 

Central-phuket-festival-wing.jpg

Foto: True thai, Wikimedia Commons Public domain

Central Phuket er et stort og moderne kjøpesenter som ligger på Phuket Island i Thailan, det mest moderne og største shoppingkomplekset og utviklingsprosjektet i Phuket. Det er en del av Central Group, en av de største detaljhandelskonsernene i Thailand. Kjøpesenteret er et populært reisemål for både lokale innbyggere og turister og tilbyr et bredt utvalg av butikker, restauranter, kafeer, underholdningsfasiliteter og tjenester. Sentralt i Phuket har to hovedområder: «Festival» og «Floresta». Festival-området fokuserer på mote, livsstil og underholdning, mens Floresta-området har et mer naturinspirert tema og inkluderer et stort vannpark. Med sitt varierte utvalg av aktiviteter og fasiliteter, er Central Phuket et populært reisemål for shopping, matopplevelser og fritidsaktiviteter på Phuket Island.Senteret har blant annet 15 merkebutikker, 500 «livsstilbutikker». mange matbutikker, et akvarium og en opplevelsespark.

* Rangeringen av de største kan være endret de siste ukene med at antall kvadratmeter er utvidet, i tillegg til at det kan ha kommet til ny kjøpesentra som er ukjent for World Travel Observer. 

bottom of page