Store bilutleieselskap lover bot og bedring
Hvis du finner skade på bilen du skal leie, kan det vært nyttig å ta et bilde og sørge for det er skrevet i leiekontrakten. Illustrasjonsfoto: Alex Jumper, Unsplash
Bilutleiebransjen i mange land sliter med et dårlig rykte. Det er en rekke fallgruver hvis du ikke er kjent med rettigheter og praksis.
Paul Aage Hegvik
14.september 2022
- Vi har flere klager fra leserne om problemer med bilutleiefirma enn noe annet. Det er ofte relatert til lange køer, aggressiv salgstaktikk og en hel rekke med kostnader som oppleves ved henting og levering. Den største er tilleggsforsikring for å unngå merkostnader hvis du skader bilen, og andre problemer som ekstra kostnader for drivstoff, ekstra sjåfører, barneseter og så videre, sier forbrukerrådsekspert Gill Charlton i den engelske avisa Telegraph.
Hevder de blir presset
Mange bilutleieselskap forklarer praksisen med at de blir presset til å bruke lokkepriser fordi de blir drevet til å lage salgsannonser med lave priser under driftskostnadene fordi det en kamp om å komme på toppen med best pris på prissammenligningsider.
- Dette er en gal forretningsmodell som fører til sinne, opprør og falske representasjoner av lokale agenter, sier Charlton.
Telegraph erfarte at at ett bilutleiefirma som tilbyr rimelige konkurransedyktige priser, selskapet Sixt, gjør sitt best for å klargjøre hva som er inkludert i prisen. Avisa fastlår at firmaets nettsted gjør det veldig klart hva som er inkludert i leieprisen med blant annet landsspesifikke opplysninger, lokale vilkår og eventuelle tillegg.
NAF: Unngå overraskelser når du leier bil
Forbrukerrådets undersøkelse
Forbrukerrådet i Norge mottar klager på flere av problemene som Telegraph fokuserer på. De offentliggjorde i 2016 en undersøkelse av priser på tilleggsforsikringer, og i hvilken grad priser og vilkår synliggjøres ved bestilling av leiebil. Det ble undersøkt forsikringsopplysninger og priser hos de største, som er finn.no, momondo.com, holidayautos.com, autoeurope.com og rentalcars.com. Undersøkelsen var gjeldende for både utlandet og Norge. Utgangspunktet for kontrollen var leie av bil i Spania en uke i juli.
– I Spania blir leiebilen dobbelt så dyr om man takker ja til ekstraforsikringene. Og det er særlig én forsikring som i mange år har utgjort den mest kostbare forbrukerfellen – egenandelsforsikringen, forklarer fagdirektør for finans, Jorge B. Jensen.
Forbrukerrådet: Sjekkliste for leie av bil
Sjekk egenandelsforsikringen
Forbrukerrådet forklarer at bilene som regel tilbys med høy egenandel på kasko- og ansvarsforsikringen. Samtidig kan prisen på å fjerne egenandelen gjennom en egenandelsforsikring være lite synlig ved bestilling. Når kunden henter ut bilen, viser det seg at forsikring mot den høye egenandelen ofte koster tre ganger mer enn hva man kunne kjøpt den for før avreise.
– Dersom du ikke finner prisen på egenandelsforsikringen ved bestilling av leiebilen, så styr unna. Velg et annet leiebilselskap. Du bør alltid vite prisen på denne før du booker bilen, og den bør ikke koste særlig mer enn 300 kroner for en ukes leie, sier Jensen (red.anm. - 2016).
Reisesøkemotorene er billigst
Rådet gjør også oppmerksom på at det er dyrest å leie direkte fra leieselskapenes egne nettsteder, og opplyser at de ulike reisesøkemotorene (nettsider som sammenligner priser på tvers av bilutleierne og nettreisebyrå) som regel har rimeligere forsikringer mot høy egenandel. Betaler du med kredittkort er det aller billigst eller kanskje gratis.
Forbrukerrådet testet også synligheten av egenandelsforsikring og ulykkesforsikringen ved bestilling av leiebil, og understreker at dette er de to dyreste forsikringene. Kontrollen viste at dekningsomfanget til ulykkesforsikringen er gjennomgående svært lite tilgjengelig på nettsidene. Egenandelsforsikringens pris og vilkår synliggjøres bedre, selv om det varierer. Rådet konkluderer med at reisesøkemotorene er best på dette også.
Endringer på gang
Forbrukertilsynet informerte i mars 2019 at de sammen med andre europeiske forbrukermyndigheter og EU-kommisjonen har krevd at selskaper som driver bilutleie skal endre praksis. Hvis det for eksempel koster ekstra å levere tilbake leiebilen utenom åpningstidene til selskapet eller på et annet sted enn der den leies, må disse ekstrakostnadene inkluderes i totalprisen.
– Forbrukere skal slippe å måtte gå seg vill i kompliserte kontrakter og betale uforutsette utgifter, når man skal leie bil. Endringene kommer til å gjøre det lettere for forbrukerne å sette seg inn i prisene og annen viktig informasjon før de inngår avtalen, sa Elisabeth Lier Haugseth, tidligere direktør i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt
– Forbrukerne har krav på å få oppgitt alle kostnader knyttet til leieavtalen før de inngår den. Aktører som driver med bilutleie må på lik linje med andre følge europeisk forbrukervernlovgivning, sa Elisabeth Lier Haugseth, tidligere direktør i Forbrukertilsynet, i mars 2019.
I tillegg ble selskapene bedt om å gjøre ulike endringer i avtalevilkårene sine, for å gjøre dem klarere. Dette inkluderer spesielt informasjon som er viktig å vite om før man inngår avtalen, som blant annet inkludert kjørelengde, drivstoff og avbestillingsregler.
Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt har nå informert om at de vil gjennomføre de endringene som forbrukermyndighetene har krevd.
Dette kan du spare
På populære feriedestinasjoner er det stor konkurranse blant bilutleiefirmaene, sånn at du kan oppleve å få gode priser. Men det kan være nyttig å spørre lokalbefolkningen om råd og sjekke brukeranmeldelser hvis det er tilgjengelig. Illustrasjonsfoto: Ümit Yıldırım, Unsplash