top of page

Store bilutleieselskap lover bot og bedring

alex-jumper-JgEtmgOjoew-unsplash.jpg

Hvis du finner skade på bilen du skal leie, kan det vært nyttig å ta et bilde og sørge for det er skrevet i leiekontrakten. Illustrasjonsfoto: Alex Jumper, Unsplash

Bilutleiebransjen i mange land sliter med et dårlig rykte. Det er en rekke fallgruver hvis du ikke er kjent med rettigheter og praksis.

Paul Aage Hegvik

14.september 2022

  • Facebook
  • Instagram

- Vi har flere klager fra leserne om problemer med bilutleiefirma enn noe annet. Det er ofte relatert til lange køer, aggressiv salgstaktikk og en hel rekke med kostnader som oppleves ved henting og levering. Den største er tilleggsforsikring for å unngå merkostnader hvis du skader bilen, og andre problemer som ekstra kostnader for drivstoff, ekstra sjåfører, barneseter og så videre, sier forbrukerrådsekspert Gill Charlton i den engelske avisa Telegraph.

Hevder de blir presset

Mange bilutleieselskap forklarer praksisen med at de blir presset til å bruke lokkepriser fordi de blir drevet til å lage salgsannonser med lave priser under driftskostnadene fordi det en kamp om å komme på toppen med best pris på prissammenligningsider.

- Dette er en gal forretningsmodell som fører til sinne, opprør og falske representasjoner av lokale agenter, sier Charlton.

Telegraph erfarte at at ett bilutleiefirma som tilbyr rimelige konkurransedyktige priser, selskapet Sixt, gjør sitt best for å klargjøre hva som er inkludert i prisen. Avisa fastlår at firmaets nettsted gjør det veldig klart hva som er inkludert i leieprisen med blant annet landsspesifikke opplysninger, lokale vilkår og eventuelle tillegg.

NAF: Unngå overraskelser når du leier bil

Forbrukerrådets undersøkelse

Forbrukerrådet i Norge mottar klager på flere av problemene som Telegraph fokuserer på. De offentliggjorde i 2016 en undersøkelse av priser på tilleggsforsikringer, og i hvilken grad priser og vilkår synliggjøres ved bestilling av leiebil. Det ble undersøkt forsikringsopplysninger og priser hos de største, som er finn.no, momondo.com, holidayautos.com, autoeurope.com og rentalcars.com. Undersøkelsen var gjeldende for både utlandet og Norge. Utgangspunktet for kontrollen var leie av bil i Spania en uke i juli.

– I Spania blir leiebilen dobbelt så dyr om man takker ja til ekstraforsikringene. Og det er særlig én forsikring som i mange år har utgjort den mest kostbare forbrukerfellen – egenandelsforsikringen, forklarer fagdirektør for finans, Jorge B. Jensen.

Forbrukerrådet: Sjekkliste for leie av bil

Sjekk egenandelsforsikringen 

Forbrukerrådet forklarer at bilene som regel tilbys med høy egenandel på kasko- og ansvarsforsikringen. Samtidig kan prisen på å fjerne egenandelen gjennom en egenandelsforsikring være lite synlig ved bestilling. Når kunden henter ut bilen, viser det seg at forsikring mot den høye egenandelen ofte koster tre ganger mer enn hva man kunne kjøpt den for før avreise.

– Dersom du ikke finner prisen på egenandelsforsikringen ved bestilling av leiebilen, så styr unna. Velg et annet leiebilselskap. Du bør alltid vite prisen på denne før du booker bilen, og den bør ikke koste særlig mer enn 300 kroner for en ukes leie, sier Jensen (red.anm. - 2016).

Reisesøkemotorene er billigst

Rådet gjør også oppmerksom på at det er dyrest å leie direkte fra leieselskapenes egne nettsteder, og opplyser at de ulike reisesøkemotorene (nettsider som sammenligner priser på tvers av bilutleierne og nettreisebyrå) som regel har rimeligere forsikringer mot høy egenandel. Betaler du med kredittkort er det aller billigst eller kanskje gratis.

Forbrukerrådet testet også synligheten av egenandelsforsikring og ulykkesforsikringen ved bestilling av leiebil, og understreker at dette er de to dyreste forsikringene. Kontrollen viste at dekningsomfanget til ulykkesforsikringen er gjennomgående svært lite tilgjengelig på nettsidene. Egenandelsforsikringens pris og vilkår synliggjøres bedre, selv om det varierer. Rådet konkluderer med at reisesøkemotorene er best på dette også.

Endringer på gang

Forbrukertilsynet informerte i mars 2019 at de sammen med andre europeiske forbrukermyndigheter og EU-kommisjonen har krevd at selskaper som driver bilutleie skal endre praksis.  Hvis det for eksempel koster ekstra å levere tilbake leiebilen utenom åpningstidene til selskapet eller på et annet sted enn der den leies, må disse ekstrakostnadene inkluderes i totalprisen.

Forbrukerombudet-ElisabethLierHaugseth1-

– Forbrukere skal slippe å måtte gå seg vill i kompliserte kontrakter og betale uforutsette utgifter, når man skal leie bil. Endringene kommer til å gjøre det lettere for forbrukerne å sette seg inn i prisene og annen viktig informasjon før de inngår avtalen, sa Elisabeth Lier Haugseth, tidligere direktør i Forbrukertilsynet. Foto: Kimm Saatvedt

– Forbrukerne har krav på å få oppgitt alle kostnader knyttet til leieavtalen før de inngår den. Aktører som driver med bilutleie må på lik linje med andre følge europeisk forbrukervernlovgivning, sa Elisabeth Lier Haugseth, tidligere direktør i Forbrukertilsynet, i mars 2019. 

I tillegg ble selskapene bedt om å gjøre ulike endringer i avtalevilkårene sine, for å gjøre dem klarere. Dette inkluderer spesielt informasjon som er viktig å vite om før man inngår avtalen, som blant annet inkludert kjørelengde, drivstoff og avbestillingsregler.

Avis, Europcar, Enterprise, Hertz og Sixt har nå informert om at de vil gjennomføre de endringene som forbrukermyndighetene har krevd.

Dette kan du spare 

umit-yildirim-5CLy2XBCAjA-unsplash.jpg

På populære feriedestinasjoner er det stor konkurranse blant bilutleiefirmaene, sånn at du kan oppleve å få gode priser. Men det kan være nyttig å spørre lokalbefolkningen om råd og sjekke brukeranmeldelser hvis det er tilgjengelig. Illustrasjonsfoto:  Ümit Yıldırım, Unsplash


1. Sammenligne priser
Bruk gjerne nettsteder som Hipmunk og Kayak for å sammenligne prisene som de største selskapene opererer med.

2. Finn lokale nettsteder
Sjekk gjerne lokale bilutleiefirma, men sørg for at du først bruker prissammenligningsider og har et forhold til hva som er rett pris før du starter undersøkelsen. Du kan 

3. Å bestille via nett kan lønne seg
Bilutleiefirmaet Budget og Avis tilbyr ofte mellom 30 og 35 prosent avslag i prisen hvis du bestiller og betaler på nettet. Det finnes en rekke søkemotorer for bilutleie som finner de billigste prisene for deg. HolidaysAutos og AutoEurope er to av dem.

4. Bruk av kredittkort
Hvis du betaler med kortet ditt når du henter bilen må du være oppmerksom på, og unngå at noen selskap kan ta svært høye reservasjonsbeløp fra kontoen din. Kunder har opplevd at noen selskap kan ta fra 7000 til 9000 kroner i reservasjon på kontoen. Har du begrenset med penger kan dette bidra til å ødelegge din reise.

5. Sjekk om kredittkortet gir rabatter
Mange kredittkortselskap gir deg rabatter på bilutleie hvis du betaler alt med kortet, billigere eller til og med gratis forsikring ved leie av bil. 

6. Sjekk pakketilbud
Nettsteder som blant annet Travelocity, Orbitz og Expedia kan gi deg betydelige rabatter hvis du bestiller alt samlet, både fly, hotell og bilutleie.

7. Unngå annet leveringssted 
Prøv å unngå å levere bilen til en annen by enn stedet du hentet bilen. De fleste tar et høyt gebyr med denne avtalen.

8. Å leie på flyplasser kan være dyrt
Å leie bil på flyplasser er som regel dyrere enn andre utleiesteder. En årsak er at noen firma betaler en provisjon til flyplasseieren.

9. Helg kan være rimeligere
De fleste bilutleiefirmaene tilbyr billigere priser i helgene, på grunn av at etterspørselen ofte er mindre enn ukedagene.

10. Fyll opp tanken selv
Før du leverer bilen er det alltid nyttig å fylle opp tanken selv, fordi enkelte selskap kan forsøke å lure deg. Be om kvittering for drivstoffet. For å sikre at tanken er full når du henter bilen, kan det også være nyttig å kjøre til nærmeste bensinstasjon for å sjekke. Behold også denne kvitteringen hvis tanken ikke er full.

11. Bestill i god tid
De fleste bilutleiefirmaene har graderte priser som øker desto nærmere utleiedatoen de kommer. Utvalget av biler blir også mindre i takt med datoen for utleie.

12. Registrer skader
Hvis det er skader/riper på bilen du leier er det alltid nyttig å be om at utleier skriver dette i leiekontrakten. Ta gjerne bilde av skadene samtidig.

13. Les forsikringsavtaler nøye
Les rådene du finner i hovedsaken på denne siden.

14. Barneseter
Hvis du trenger barneseter kan det være litt å spare på å ta med selv eller forhandle deg fram til gratis seter når du bestiller bilen. 

16. GPS
Noen utleiefirma tar opp til 10 til 15 dollar ekstra per dag for leie av GPS. Det kan derfor lønne seg å bruke en smarttelefon i stedet. 

17. Sjekk egenandelen
Noen selskap krever gjerne 10 000 til 20,000 kroner i egenandel ved skade, gjerne for ytterst små skader. Flere tilbyr egenandelsforsikring eller «Collision Damage Waiver» (CDW) som koster et par hundre kroner dagen for å redusere egenandelen til 0. Sjekk om reiseforsikringen tilbyr en egenandelsforsikring. Gjennom ditt kredittkort kan du også kjøpe forsikringen separat av forsikringsselskapet.

18. Billigere desto lengre du leier
Sjekk gjerne prisen for leie i en uke framfor fire - fem dager. Det kan ofte være billigere. Dagsprisen blir billigere desto lengre du leier bilen.

19. Fri kjørelengde eller betale for antall kilometer​
De fleste selskapene tilbyr både fri kjørelengde eller en avtale hvor du betaler for antall kilometer du skal kjøre. Sjekk hva som er billigst, og husk at fri kjørelengde noen ganger har en grense. Hvis du passerer denne grensen må du ofte betale opp til fem kroner for hver ekstra kilometer du kjører.

20. Kan bli dyrt å levere bilen for sent
Hvis du blir forsinket og må ha bilen lengre enn avtalt er det alltid best å ringe for å si fra. Hvis ikke kan du få et høyt gebyr.

21. Fyll tanken selv
Før du leverer bilen er det som regel alltid best å fylle opp tanken selv, sånn at du har kontroll på prisen. Utleiere tar ofte høyere priser enn det du selv fyller opp.

bottom of page